Hoe zwaar is een achtbaan karretje?

Tijdens een natuurkunde les stuitte ik op het volgende vraagstuk waarin het volgende stond: 'de massa van het karretje met passagiers is 14*10^3 kg'. Meestal is de notatie 1,4*10^3, dus we twijfelde hoe zwaar hij was. 1400 leek erg licht, aangezien 20 Mensen van 70 kg al zoveel wegen, waardoor het karretje zelf 0 kg moet zijn. 14000 kg lijkt ons echter ook veel, het karretje zou dan grofweg zo'n 12000 kg wegen. Kan een karretje echt zo zwaar zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
ligt ook aan het type achtbaan. En gaat het om 1 karretje of de hele trein?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het zal inderdaad gaan om 1 karretje met 4 personen. Toch: als de vraag fout is kan niemand je verwijten dat het antwoord ook 'fout' is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat om het hele treintje. Ik kan me voorstellen dat deze zwaar is, maar geen 12000 kg :o
kierkegaard47
9 jaar geleden
Het maakt natuurlijk eigenlijk niet uit (voor de opgave) want je krijgt het als 'gegeven', Maar toch, ik kan me voorstellen dat je nieuwsgierig bent. Hoe zwaar een achtbaanvehikel echt is zou ik je niet kunen vertellen. We zouden voor de grap eens kunnen uitrekenen hoe groot een blok ijzer van 14.000 kg zou zijn, om een heel globaal idee te krijgen.
De dichtheid van ijzer is 7860 kg / m^ 3, met andere worden, we praten hier over nog geen 2 kubieke meter massief ijzer . Nu zullen werel materialen lichter dan ijzer gebruikt worden voor het achtbaantreintje, maar zò vreemd vind ik die 14.000 kilo gezien bovenstaande berekening niet meteen klinken ...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reacties en antwoorden, zo leer je iedere dag weer wat nieuws haha.

Het beste antwoord

Ik vond een bron die aangaf dat een enkel karretje 1000kg kan wegen. Lijkt me niet heel gek. Zitten redelijk lomp in elkaar en hebben ook baat bij een beetje massa. Zet 12 karretjes achter elkaar en je hebt een treintje van 12 ton. Want ja, 14*10^3=14000.

Goed dat je het je afvraagt overigens. Getallen worden zo vaak zonder enige realitycheck overgenomen.