Wat is het kookpunt van water bij 25bar?

Ik kreeg dit vanmiddag als vraag maar vergeten te vragen wat dit nou was, dus bijdeze.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Ziehier een tabal met de relatie tussen druk en kookpunt (de kolom "verzadigde stoom")
http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=1060
Ik was gestart met een link naar http://www.martechopleidingen.nl/sites/martechopleidingen.nl/files/stoomtabel_300_bar_voorbeeld.pdf maar merkte dat mijn uitleg al snel complex werd, terwijl ik lees dat je gewoon vrij precies de temperatuur wil weten bij 25 bar druk.

Je kunt gratis een paar maal de link vrij en gratis gebruiken op
http://www.tlv.com/global/TI/calculator/steam-table-pressure.html
om dit te berekenen (daarna wordt het registrerend) en zo zul je daar merken dat je bij input van 25 bar abs je volgende output krijgt:

Saturated Steam Temperature 223.956
Latent Heat of Steam 1840.06
Specific Enthalpy of Saturated Steam 2802.04
Specific Enthalpy of Saturated Water 961.983
Specific Volume of Saturated Steam 0.0799474
Specific Volume of Saturated Water 0.00119744

De formule erachter is eigenlijk 8,1314510 X de temperatuur in Kelvin maar in logaritmische schaal dus X ln(P) waarbij de P de druk in bar is.

Het is dat laatste dat dikwijls boven het petje gaat van velen.

Onthou gewoon dat bij je de druk exponentieel (bijv. kwadratisch of tot de zoveelste macht om het te begrijpen, zo'n snelle groeicurve zoals je weet) moet doen stijgen bij stijgende temperatuur. Een beetje boven 100 graden Celsius (omzetten naar Kelvin altijd of je formule verder aanpassen) vraagt maar een beetje meer druk, maar vanaf een bepaalde temperatuur moet de druk enorm stijgen om het kookpunt verder te doen toenemen.

Aan de grenzen zijn er immers geen grenzen meer (en dan wordt het altijd leuk).

Als je wil dat ik het verder/dieper uitleg, laat maar weten, maar bekijk gewoon eens de eerste link boven om alle gebondenheid te zien met andere eenheden en zo de kolom druk en temperatuur te zien evolueren en eventueel in een minigrafiekje te gieten om te zien hoe het schematisch (vereenvoudigd) loopt. Zo zou je in Excel trouwens zelf het lijntje kunnen doortrekken om naar die 224 graden te komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze informatie is van belang bij (o.a. kern)centrales waar stoom turbines aandrijft om elektriciteit te maken en het belangrijk is te weten waarom die metertjes in bar bepaalde dingen aangeven en om dan te weten wat 'normaal' is voor een bepaald circuit (in kerncentrales is er een apart circuit voor radio-actief water en een buitencircuit met niet radio-actief water, dus een dubbel koel/warm circuit).