Kan ik 2 li-on packs in serie zetten en opladen met 1500mA ?

Ik heb 2packs van 7 li-on 5000 mA 3,7v in serie gezet kan ik deze opladen
Ansmann li-on lader lic 1-2 max 1500mA

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Je mag 2 Li-Ions in serie zetten en samen laden, maar er moet een zgn balancer over de accu's staan. Die zorgt er voor dat de lading netjes over de accu's verdeeld wordt. Doe je dit niet dan kan 1 van beide overladen worden met mogelijk explosie tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor u reactie op mijn vraag
wat bedoel je met een balancer kun je daar meer gegevens van geven,merk,vermogen, type?
En dan de lader is voor 1-2 cellen met 4 standen 4,1-4,2-8,1-8,2v
dus 8,2v mijn (duik) lamp is 6v dat kan ik misschien oplossen met een weerstandje voor te zetten? l
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jouw duiklamp 6V is, is het geen Li-Ion accu, maar een loodaccu. Die moet je dan weer laden met een lader voor dit type en 6V. Pasop! De meeste laders zijn 12V. Sluit die niet aan of je helpt wat om zeep. Om goedkoop gesteld te zijn kan je een 6V druppellader kopen.
Hier is lukraak een druppellader voor 6V via Google gezocht: http://www.awaccu.nl/product/482-ctek-hoogfrequente-acculader-6-volt-0-8amp
Dit kan in principe wel, maar in de praktijk niet. Je zou een lader moeten hebben met dubbele spanning. Je zou ze wel parallel kunnen schakelen en dan de voorzorgen nemen die al genoemd zijn.