Kan de zwaartekracht op aarde door een natuurramp wegvallen?

Door bijvoorbeeld een gat in de atmosfeer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag zelf is goed, alleen de uitleg erbij ("door ... een gat in de atmosfeer") minder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Strick
Dat heb ik achteraf ook gemerkt ja.
Ik dacht altijd dat er een bepaalde laag was boven de aarde net zo iets als de ozonlaag maar waar de overgang is van zwaartekracht en gewichtloosheid is en dat deze laag invloed had op deze scheiding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
daar is een film over gemaakt. Erg ongeloofwaardig. Er zit trouwens al een gat in de atmosfeer ergens boven australie, en we wandelen nog steeds op de aarde rond
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Bigmomma2
Er zijn verschillende mensen onverklaarbaar spoorloos op deze aarde. Het zou dus kunnen zijn dat de mensen die nog rondlopen op deze aarde, waarschijnlijk niet op die specifieke plek in australie zijn geweest. Of op andere plekken waar er van zulke gaten zijn (waargenomen).
Thecis
9 jaar geleden
uhh, ik snap niet wat het wel of niet verdwijnen van mensen te maken heeft met een gat in de ozonlaag boven australie...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou ! Iedereen zegt nee ! Dan zeg ik ja :) op moment dat een enorm hemellichaam langs onze aarde zou scheren ja dan is dat even zo of als dat object ons zou raken ja helemaal :( als de maan door iets groots geraakt zou worden is het op aarde ook chaos :( maar zo lang de aarde z'n massa mag behouden nee ! Dan blijf je even zwaar dus de ramp moet buiten onze aarde gezocht worden dan zou de zwaarte kracht verstoort kunnen worden door een nog grotere kracht :( en dat zou niet prettig zijn vulkanen zullen uitbarsten water en stenen zullen er naar toe willen dus aangetrokken worden . En die vulkanen zullen uitbarsten omdat het binnenste ook nr buiten wil . een totale wereld vernietiging . Br br
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Kapperkort
Hoe groot acht jij de kans dat dit binnen 30 jaar gebeurd?
Thecis
9 jaar geleden
@Kapperkort.
Is inderdaad een goed punt ja.
Poet
9 jaar geleden
Misschien als er een voor ons nog onbekende gebeurtenis optreedt in een andere dimensie waardoor alle gravitons uit onze 3 dimensies worden weggezogen
Thecis
9 jaar geleden
Zou kunnen, maar zowel gravitonen als andere dimensies zijn nog niet aangetoond, dus dit is net zo aannemelijk als dat er een gigantische ruimte octopus straks de zon opeet...

Antwoorden (4)

Nee dat kan niet. De zwaartekracht komt voort uit de massa van de aarde. Dus de aarde zelf veroorzaakt de zwaartekracht. Atmosfeer heeft daar geen invloed op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet ik de massa van de aarde interpreteren als de dichtheid van de aarde? Dus hoe meer massa een planeet bevat, hoe meer zwaartekracht?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tussen de massa en dichtheid zit wel een verschil. Maar het is inderdaad zo dat als een planeet zwaarder is, dus meer massa, dat de zwaartekracht ook groter is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn er dan planeten met meer massa dan de aarde, waar de mens niet zou kunnen lopen omdat hij/zij platgedrukt word door de zwaartekracht?
Thecis
9 jaar geleden
Ja, in feite wel.
Het beste voorbeeld is een neutronenster. De massa hiervan is fenomenaal groot en de grootte maar heel klein. Als je een neutronenster zou hebben met de massa van de aarde heb je zoiets als een tennisbal (even een gokje, zal niet heel veel schelen, kan ook een voetbal of pingpongbal zijn).
Als je daarop zou staan is de kracht zo groot (zie formule zwaartekracht bij mijn antwoord) want de afstand tussen de massa's is heel klein, dat je voeten een andere kracht ervaren dan je hoofd. Bij zullen naar de grond getrokken worden met onvoorstelbare kracht, maar de kracht op je hoofd is bijv 10x zo klein omdat de afstand naar die voetbal 10x zo groot is. Dus je ervaart de zogenaamde gravity tidal waves. Dus ja, er zullen objecten zijn met dezelfde massa als aarde waar je in elkaar gedrukt wordt als je er op loopt/staat. Maar of je dan nog van een planeet mag spreken, weet ik niet. Als je een object hebt even groot als aarde met een ongelooflijke dichtheid, zal de massa veel groter zijn en dus de zwaartekracht ook veel groter zijn.
Heb je een planeet met dezelfde grootte en massa als aarde (en dus gelijke dichtheid) zou je er gewoon op kunnen lopen, springen dansen, etc (en als er dan ook een atmosfeer is gelijk aan aarde kan je dit alles doen zonder beschermende kleding).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maan 1,622 m/s²
Aarde 9,78 m/s²
Jupiter 24,79 m/s²
Zo zie je ook dat er op de maan, die dus vrij klein en licht is, dat de zwaartekracht kleiner is dan op de aarde. Bij Jupiter die weer groter is is de zwaartekracht ook weer sterker. Stel dat je daar zou kunnen lopen dan zou je het gevoel hebben dat je ongeveer 2 en een half keer zo zwaar bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dat voorbeeld maakt meteen duidelijk dat de dichtheid eigenlijk weinig invloed heeft. Want jupiter is in feite lichter dan de aarde, maar omdat er een veel groter volume aanwezig is en dus ook een veel grotere massa is de zwaartekracht er groter. Natuurlijk speelt afstand ook een rol, maar dat is niet gelijk aan het volume.
Thecis
9 jaar geleden
@Daki
Jupiter is inderdaad een gasreus met een relatief kleine kern. Ik denk dat je dat bedoelt. Maar de reactie is niet zoals ik van je verwacht. Is meestal accurater.
Jupiter is in alle opzichten zwaarder dan de aarde. Het is ook een stuk groter. Maar iets wat groter is, hoeft niet noodzakelijker zwaardr te zijn. Alles hangt samen met de dichtheid van het geheel.
Meer massa betekend inderdaad automatisch meer zwaartekracht, ook in het geval van Jupiter.
De kracht die een massa op een andere massa uitoefent (zwaartekracht dus) hangt rechtstreeks af van de afstand waar de tweede massa zich bevindt. Volume van object 1 telt daar wel heel erg in mee want ik zal minder zwaartekracht ervaren als het om een heel groot volume gaat met een lage massa. Al met al maakt de dichtheid dus juist heel veel uit!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Jupiter is inderdaad zwaarder maar heeft wel een lagere dichtheid dan de aarde. Dus nee, ik ben het er niet mee eens dat de dichtheid er iets toe doet. Althans niet rechtstreeks. Als je nou 2 planeten beschouwt die even zwaar zijn maar een verschillende dichtheid hebben en de ene dus groter is dan de andere, ja dan zal dat zich ook in een verschil uiten.
Thecis
9 jaar geleden
dat klopt inderdaad.
de massa mag dan gelijk zijn, door de afstand tot het massamiddelpunt ervaar je een andere kracht. Zijn we het dan weer eens?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou jupiter (dichteid van 1.33 g/cm³) dezelfde dichtheid hebben als de aarde (5,52 g/cm³) Zou het volume met 4.15 maal afnemen. De straal van jupiter zou dan ipv 69911 km 43504 km worden. Met deze formule g = GM / r² kun je dan berekenen wat de zwaartekracht zou zijn: G = 6.67x10^-11. M = 1.898x10^27 kg r = 43504 km.
Invullen geeft: (6.67x10^-11*1.898x10^27)/43.504x10^6 = 66.89m/s² Dus dat scheelt een hele hoop. Ik heb een beetje ruw afgerond maar daar ging het hier niet echt om.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat scheelt inderdaad. Omdat dat inderdaad een verschil geeft in grootte/volume en dus in afstand. Dus een relatie is er ergens wel. Maar simpelweg stellen dat een hogere dichtheid meer zwaartekracht betekent kan je niet, zie voorbeeld jupiter. Oftewel: inderdaad gewoon narekenen met de formule.
Nee, dat kan inderdaad niet, maar wel kan de zwaartekracht door en natuurramp veranderen (een beetje). Met heel gevoelige apparatuur is te meten dat de zwaartekracht naast een gebergte anders is dan bijvoorbeeld midden op zee.
Als een natuurramp zou plaatsvinden waardoor bijvoorbeeld een vulkaan volledig verpulvert dan zal de zwaartekracht in de buurt van die plek een andere sterkte krijgen, maar dat verschil zal je als mens niet kunnen merken.
En als de massa van de aarde verder niet verandert zal de baan van de Maan ook niet veranderen.
Een gat in de atmosfeer, wat je daar ook maar mee bedoelt, zal ook niet de zwaartekracht kunnen doen veranderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je kijkt naar wat zwaartekracht is...., nee dat doen we niet. Dat weten we namelijk nog niet precies.
Opnieuw. Als we kijken naar hoe zwaartekracht zich manifesteert, zie je dat de sterkte van de zwaartekracht gerelateerd wordt, zie je dat de kracht die je ervaart evenredig is van de 2 massa's die invloed op elkaar uitoefenen gedeeld door de afstand van die twee massa's:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekracht (onder kopje formule, helemaal bovenaan).

Dit houdt in dat 2 massa's ALTIJD een wisselwerking op elkaar hebben, ongeacht de afstand dat die twee objecten hebben. De kracht wordt steeds kleiner naarmate de afstand groter wordt, maar de kracht blijft altijd.
Dit houdt inderdaad in dat als ik 25 miljard lichtjaar van aarde af ben, ik nog steeds de zwaartekracht van de aarde ervaar. Het is miniscuul klein, wordt overstemd door vele andere massa's die veeeel dichterbij staan, maar wiskundig gezien ervaar ik die kracht nog steeds.

Aangezien de zwaartekracht afhankelijk is van de massa van de twee objecten (mij en de aarde), zal de zwaartekracht niet veranderen TENZIJ ik een heel aantal kilo's afval of de aarde heel wat kilo's lichter wordt. Ook met aardbevingen, stormen, vulkaanuitbarstingen wordt de aarde als geheel niet lichter.

Atmosfeer is een luchtlaag die door de zwaartekracht dicht bij de aarde gehouden wordt. Een gat daarin wil niet zeggen dat er geen atmosfeer is, maar dat de samenstelling daar anders is (een gat in de ozonlaag wil zeggen dat er daar relatief weinig of zelfs geen ozon meer is. Niet dat het leeg is, maar dat er "gewone" atmosfeer zit daar).

Een gat in zo'n laag is dan ook niet te vergelijken met een ballon waar dan lucht uitloopt, maar meer met een wastobbe met zeepsop waar het schuim niet overal zit. Er loopt niet ineens water uit de tobbe, alleen er zit een gat in de zeepsoplaag.
Thecis
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Het enige waarbij zwaartekracht (plaatselijk) zou kunnen wegvallen is een gebeurtenis waarbij de aarde doormidden gaat door een astroide of dat de maan zich half door de aarde heen boort. Maar dat zijn gebeurtenissen waarbij de aarde zelf ook kapot gaat waardoor massa verspreid wordt.
Thecis
9 jaar geleden
Overigens vraag ik me dan af waarom iemand een min geeft. Ieder heeft daar recht op, maar graag zou ik horen hoe ik mijn antwoorden kan verbeteren :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Thecis: Ik vind het een goed antwoord, maar mag nog geen + jes geven. Soms wordt zwaartekracht ook wel eens vergeleken met magnetisme. Bij magnetisme heb je echter te maken met 2 verschillende polen die elkaar aantrekken en 2 gelijke polen die elkaar afstoten. Zou zoiets ook bij zwaartekracht kunnen voorkomen? Tot dusver ben ik echter nog nooit tegengekomen, dat 2 voorwerpen, elk met een massa elkaar afstoten.
Het is niet onmogelijk, maat ontzettend onwaarschijnlijk. Er kan namelijk wel een eind komen aan de zwaartekracht die de aarde veroorzaakt, maar dan moet er aan de aarde zelf ook een eind komen.

De speciale relativiteitstheorie van Einstein uit 1905 stelt dat E = MC kwadraat (energie = massa x de lichtsnelheid, vermenigvuldigd met zichzelf). Zwaartekracht is afhankelijk van massa. Dus als de gehele aarde (massa) zou worden omgezet in energie. Dat kunnen we gerust een natuurramp noemen, want alle levende wezens op aarde zouden direct verdampen tot gas.

De energie die hierbij zou ontstaan komt overeen met de energie die de zon in vele miljoenen jaren uitstraalt. Er zou geen massa meer zijn, er zou alleen energie overblijven in de vorm van straling en die verdwijnt het heelal in. Dit is kort door de bocht uitgelegd, want ook straling kan als deeltjes worden uitgelegd en ook die kunnen weer een gewicht hebben, door hun snelheid, al wegen ze niets als ze stilstaan. En als er geen massa meer is, dan ook geen zwaartekracht.

Overigens is de kans daarop extreem (echt ontzettend extreem) klein -- maar niet nul.
Dus de kans dat als iemand tegen je zegt 'loop naar de maan' dat echt kan, lijkt me niet erg groot.

Een gat in de atmosfeer als verklaring werkt niet. Een gat boren in gas is onmogelijk (de atmosfeer bestaat uit gassen). Ook al zou de hele atmosfeer weg zijn, dan blijft de zwaartekracht gewoon. Onze maan heeft geen (waarneembare) atmosfeer, maar wel zwaartekracht (die veroorzaakt voor een groot deel eb en vloed).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Als ik even mag schieten: - De beroemde formulie E=MC^2 is een vaak verkeerd begrpen item. Het volgt vanuit 1 avn de 4 papers die Einstein in 1905 heeft geschreven, de Annus Mirabillis papers. In dit geval "Does the inertia of an object depend upon its energy content?"
De Nederlandse wiki is niet geheel correct in. De engelse daarentegen veel gedetailleerder en accurater.
De relativiteitstheorie (zowel de algemene als de speciale) stelt dat de natuurkunde voor iedereen gelijk is zolang ze zich aan een bepaalde voorwaarde houden.
Speciale relativiteit: Constante snelheid
Algemene relativiteit: Constante versnelling. - Als alle massa van de aarde in energie wordt omgezet, houd je dus straling over (warmte, X-ray, fotonen, etc). Per definitie dus niets in de gasfase. Gas heeft ook gewoon een massa. Mensen worden dan misschien omgezet in gas als deze niet tot de aarde behoren, maar correcter is dan dat ze in de plasma fase komen (maar waarschijnlijker is dat ze elementaire deeltjes worden). - De hoeveelheid energie zal inderdaad fenomenaal zijn. Ik denk zelfs dat het overeen zou komen met wat de zon in miljarden jaren uit zend, maar dat is puur een gok. Miljoenen jaren is zeker ook. -Straling is geen deeltje. Er is wel dualiteit van fotonen, wat betreft gedrag, maar een foton heeft een energie, geen massa. (uhhh, ja is wel hetzelfde, maar een foton heeft geen rustmassa. Als het dit zou hebben, zou het per definitie niet met c kunnen reizen). Je hebt in deze alinea dus wel gelijk, maar wat het toevoegt? - wat bedoel je precies met dat de kans erg klein is, maar niet nul? Ook het naar de maan lopen zal niet lukken. Dit is geen geval van tunneling. - en wat betreft de vergelijking met de atmosfeer, dat klopt. Ikzelf had de vergelijking met een wastobbe en een zeep-sop laag. Als het sop ergens breekt, stroomt niet meteen de tobbe leeg.
Thecis
9 jaar geleden
minnetje was overigens niet van mij. Ik vind het geen plusje waard, maar ook geen minnetje