Precies in het hart is geen breedte, of dikte, geen omvang. Dat draait niet, maar dat draait ook niet niet.

In theorie: Elk deel van een draaiende as beweegt op elk moment in een rechte lijn, haaks op de rechte lijn van dat punt naar de as.

De as zelf beweegt, omdat ze vanwege nul omvang vanuit alle kanten een rechte lijn naar de as heeft, naar alle kanten even snel. En dus niet.
rose
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee. Omtreksnelheid heeft daar niets mee te maken.
Als die as draait, dan draait hij in zijn geheel, dus inclusief het middelpunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het middelpunt staat altijd stil...

Het middelpunt moet altijd stil staan, altijd... Anders is draaien niet mogelijk...

Precies in het hart is er geen omtreksnelheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Man, man, man. Niemand vraagt hier om hoeksnelheid.
Het lijkt wel of je opzettelijk elke keer naar een fout antwoord toe werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, ga op een plek staan en draai rondjes, dan draait ALLES, zou een beetje vreemd zijn als je hersenen (of deel van) stil zou blijven staan en de rest zou draaien, niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord is onzin. Zelfs het kleinste molecuul in het centrum van het centrum van de draaiing draait om z'n as.
Natuurlijk is er draaiing dus omtreksnelheid in het hart of middelpunt van de as.
Het is alleen met de ons beschikbaar staande meetinstrumenten niet te registreren. Het hart van de as is nu eenmaal een onweerlegbaar onderdeel van 't geheel...

Goeie vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het middelpunt van een "draaiende"as of een cirkelvormige schijf is een denkbeeldig meetkundig punt en is oneindig klein en dus ook onzichtbaar. Zo'n punt staat stil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies ik zeg exact hetzelfde... Maar jij mag dat wel zeggen... in ieder geval een plusje van mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kan ik niet lezen XiniX maar je zegt bij lange na niet wat ik heb geantwoord. Toch bedankt voor je +
Als iets draait, dan draait het als geheel; er zit geen kogellager om het centrum, waar de rest onheen draait.
Het centrum van de as verandert niet van plaats, maar de moleculen precies in het centrum roteren vrolijk mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een al omtreksnelheid was draaide die, maar je zegt zelf dat er geen omtreksnelheid is, dus weet je ook het antwoord.