fiets je "harder" met een hoge of lage luchtdruk?

Fiets je sneller/gemakkelijker met een hoge of lage luchtdruk? Het lijkt mij makkelijker om te fietsen in de zomer, klopt dit ook, waar ligt dat dan aan, of lijkt dat maar dat je harder/gemakkelijker in de zomer fietst?

3.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je band hard is fiets je zeker makkelijk (sneller hangt af hoe hard je trapt). Dit heeft te maken met de weerstand.
han123
9 jaar geleden
Dankje voor je reactie, maar ik vraag me alleen af wat een hoge of lage luchtdruk het fietsen gemakkelijker maakt en dus ook harder. Met tegenwind of harde/zachte banden en trapsnelheid hoeft geen rekening mee gehouden worden. ;)

Antwoorden (3)

Lage luchtdruk, betekent meer luchtdichtheid dus minder weerstand, dus fiets je harder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
Hogere luchtdichtheid levert toch *meer* weerstand op ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zo snel ga ik niet met een lege band
gvrox
9 jaar geleden
Volgens mij gaat het om de luchtdruk om ons heen, niet om de druk in de band.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry lage luchtdruk betekent MINDER luchtdichtheid
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar... Als de luchtdruk serieus laag wordt krijg je ook minder zuurstof binnen en daar heeft je lichaam flink last van bij inpanning, dus wordt het weer zwaarder. Althans, het gaat zwaarder voelen.
tinus1969
9 jaar geleden
In de praktijk blijkt het effect van 'minder luchtweerstand' het belangrijkst. Bij schaatsen zie je dit nog sterker; de snelste tijden worden gemaakt op banen op grote hoogte.
Thecis
9 jaar geleden
En ja, een lagere luchtdruk betekend inderdaad een lagere luchtdichtheid en dus minder energie.
Ik ga even uit dat je band gewoon opgepompt is en dat je bedoelt dat je in een hoge buitenluchtdruk / lage buitenluchtdruk fietst.

Met lage luchtdruk heb je minder luchtweerstand, je band is harder en geeft dus minder wrijvingsweerstand. Je fietst dan dus gemakkelijker.

Het tweede gedeelte van de vraag, waarom merk je daar dan niets van, zal meer aan het weer liggen. Een lage luchtdruk brengt ook meestal slechtere weersomstandigheden met zich mee. Het regent, misschien sneeuwt het wel, het kan waaien. Dit zijn allemaal factoren die de weerstand behoorlijk omhoog brengen (hetzelfde idee waarom je in de winter ook meer brandstof verbruikt met de auto, ook als je geen banden wisselt).
In de zomer is het overigens ook vaker windstil, merk je enorm bij het fietsen.

Voor de fiets komt er wellicht ook het psychologische effect bij. Slecht weer, kortere dagen, de gezonde winterdepressie... Dit zijn zaken waardoor je wellicht minder krachtig voelt.
's Zomers mooi weer, iedereen vrolijk, barstensvol energie, even een rondje Ijsselmeer fietsen, het gaat gewoon gemakkelijker.
Thecis
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb je een plus gegeven, maar toch: 'even een rondje Ijsselmeer fietsen'... ;)
Thecis
9 jaar geleden
Ja joh, gewoon even doen :p
Een excessief verschil in luchtdruk bij verschillende weersomstandigheden is 6%. Zowel 's zomers als 's winters kan de luchtdruk laag of hoog zijn. Volgens mij is je indruk verbeelding. Je merkt het niet.
Als je op grotere hoogten bent bv 1500 m. is het verschil in luchtdruk al 15%. Dat zul je merken, mede doordat het zeg maar van de ene op de andere dag kan zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik vind het trouwens wel een heel goede vraag.