bamibal
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik vermoed dat Fwl de luchtweerstand is.
Een andere formule voor de luchtweerstand is
F = (1/2) * rho * v² * A * Cw
waarin:
F = kracht die op het voorwerp werkt tijdens de beweging
ρ (= rho) = dichtheid van de stof waarin het voorwerp zich voortbeweegt
v = relatieve snelheid van het voorwerp ten opzichte van het medium waarin het voorwerp beweegt
A = geprojecteerde oppervlakte van het voorwerp loodrecht op de bewegingsrichting, gelijk aan (π x d2)/4 d = kaliber (bij munitie) of breedte van het voorwerp
Cw = weerstandscoëfficiënt afhankelijk van de vorm van het voorwerp
Deze formule geldt bij benadering voor voorwerpen die met hoge snelheid door een ijl medium bewegen.

k is dus gelijk aan (1/2) * rho * A * Cw.