Hoeveel procent energie neemt 1 windmolen op uit de lucht?

Volgens de derde wet van Newton is het zo dat als de wind kracht uitoefent op de windmolen, de windmolen een evengrote in richting tegenovergestelde kracht uitoefent op de wind (bewegende lucht).
dus remt de windmolen de bewegende lucht en gaat er energie van de lucht naar de windmolen. Hoeveel bedraagt deze energie en hoeveel windmolens moet je bouwen wil je lokaal effect op het windsysteem merken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Dat ligt aan de windmolen :)
Ik zou ook eens naar de wet van Bernoulli kijken als ik jou was ;)

Toegevoegd na 26 seconden:
Met mijn eerste zin bedoel ik: dat valt niet in zijn algemeenheid te zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is een wet voor en de theoretisch maximale hoeveelheid is 30-33%. Dat komt omdat als je alle energie uit de wind zou halen, je een groot blok stilstaande lucht achter de windmolen zou hebben. Hoe meer energie je uit de wind haalt, hoe meer dit 'blok' de wind zal blokkeren.
Ditzelfde geldt natuurlijk voor een stoomturbine of een waterkrachtcentrale. De stoom of het water moet na de turbine wel wegstromen. En wegstromen betekent dat het beweegt, dus kenetische energie bevat, dus dat je niet alles onttrokken hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een echt duidelijk antwoord is op je vraag niet te geven. Dit hangt namelijk af van meerdere factoren. De meest invloedrijke factoren zijn: Sterkte van de wind, het vermogen van de windmolen, locatie van de windmolen, de ashoogte van de windmolen en diameter van de rotor. Heel wat factoren die van invloed zijn dus.

Tegenwoordig hebben de meest nieuwe windmolens een vermogen van 2 tot 3 MW. Dit is dus 2000 tot 3000 kW. Een eenduidig antwoord op je vraag bestaat niet omdat het sterk afhankelijk is van de windsterkte. Men gebruikt in een berekening van een windmolen per jaar zogenaamde "vollasturen". Dit is het aantal uren dat een windmolen in een jaar op volle vermogen moet draaien om de energie op te wekken die die in een jaar heeft opgewekt. Maar in praktijk draait een windmolen nooit altijd op vol vermogen.
Gemiddeld over een jaar produceert een nieuwe windmolen zo'n 6,6 miljoen kWh per jaar. Dit is dus 6600 MW. 6600 MW / 3 MW = 2200 uur. Een nieuwe windmolen draait dus ongeveer 2.200 uur per jaar op volle toeren. In een jaar zit ongeveer 8.765 uur. 8765 uur / 2200 uur = 4. Dit betekent dat een windmolen 1/4 van een jaar op volle toeren draait, dat is een kwartaal lang, oftewel 3 maanden.

Verder is het een gegeven dat een windmolen meer aan geld kost dan dat de molen oplevert. Geld wordt er dus niet mee verdient, het is vooral een manier om groene stroom te produceren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik den dat de bewegende luchtlagen in de orde van kilometers dik zijn, en dat je er daardoor op grote schaal niet zoveel van merkt dat er aan de onderste honderd meter wordt geknabbeld. Ik denk dat hooguit de zeewind langs de kust wat minder stabiel wordt na aanleg van grote off shore windmolenparken.
Overigens draait de derde wet van Newton in dit geval uit op het behoud van draaiimpulsmoment van de lucht en de molenwieken, achter de molen ontstaan daardoor grote wevels. Bij een reele molen gaat het overigens niet op, vanwege de Lorentzkracht van de generator en de weerstand die de as ondervindt in de lagers. Moderne windturbines zijn wel opmerkelijk efficient want van het theoretische maximum (Betz Law) 59% kan maar liefst 75% gebruikt worden voor elektriciteitsproductie, dat komt er op neer dat 40% van de kinetische energie van de lucht die door het rotorvlak stroomt kan worden omgezet naar elektrische energie.