Waarvoor staat s in deze formule (beschrijving)?

Formule voor rolweerstand: 0,5mv2 = Fw x s
m = massa
v = snelheid
wat is s dan?
m en v zijn grootheden, dan is s ook een grootheid neem ik aan?
Ik dacht eerst seconde maar dat is een eenheid...
En moet v in km/h of mag het ook m/s?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

De formule is als volgt:
de 0.5mv2 geeft de kinetische energie aan.
Energie gaat in joule (of kJ afhankelijk van hoe je de massa doet).
Massa gaat in gram (of kg)
snelheid gaat in m/s (nooit in km/h, omrekeningsfactor is 3.6, van m/s naar km/h maal 3.6, andersom delen door 3.6)

De linkerkant van de formule is energie kinetische energie, daarvan is de eenheid in Joule.
De rechterkant moet dus ook de eenheid Joule hebben. De formule Fw x s is dan ook de arbeid die geleverd wordt.
(http://www.rekenset.nl/Natuurkunde/Natuurkunde_onderwerpen/Mechanica/arbeid_en_energie_uitleg.htm)

Echter, is Fw hier voor meerdere mogelijkheden interpreteerbaar. Het is simpel de weerstand(skracht) die ergens optreedt. In het voorbeeld van de link is het de schuifweerstand. Gaat het om een rollend voorwerp, betreft het de rolweerstand.
De rolweerstand kan je ook uitrekenen mb.v. http://nl.wikipedia.org/wiki/Rolweerstand

Maar bedenk dat als je heel hard rent en je glijdt uit dat de Fw hier dan dus ook de schuifweerstand kan zijn. Iets met snelheid wil niet automatisch zeggen dat het rolt :-)

Toegevoegd na 10 uur:
Excuus, ik heb nooit uitgelegd wat de s is... (suf, sorry)
S is de afgelgde afstand over waar de arbeid geleverd wordt.
Thecis
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
als je de eenheden had ingevuld in de formule had je geweten wat de eenheid van Fw was, nu moet je het zonder doen
Thecis
9 jaar geleden
Welke eenheid hoort er bij kracht (en hoort er altijd bij kracht)?
De grootheid s staat altijd voor afstand.

Als je niet weet waar een grootheid voor staat, kun je altijd dimensieanalyse toepassen.
Je weet:
m = massa [kg]
v = snelheid [m/s]
Fw = weerstandskracht [N=kg*m*s^(-2)]
Getallen zijn dimensieloos.
Voor de s weet je nog niet welke eenheid deze heeft, dus deze noemen we eenheid x. Vul je nu alles in in de formule dan krijg je:
kg*m^2*s^(-2)=kg*m*s^(-2)*x
Uitwerken geeft: x=m. Omdat x dus meter is, heeft s de eenheid meter, dus s is een afstand.

De SI eenheid van v is m/s, in alle formules moet je dus m/s gebruiken. Het verwarrende is dat de SI eenheid van massa is kg en niet gram zoals je misschien zou verwachten.