Waterkoker..
Pannetje..
Magnetron..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de magnetron het efficiëntst. Op het gasfornuis het goedkoopst.
AWM
14 jaar geleden
Zet dat water in een vat en zuig het vacuüm, dan kookt het op kamertemperatuur... Energiezuiniger kan ik het niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vacuum zuigen kost ook energie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 *Fluitketel vult en bergen intrekt*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mja, je water wordt dan niet warm. Jammer... ;)
met de tefal heetwatertap

http://www.kijkshop.nl/product/19740/4680-476/keuken/waterkokers/tefal-heetwatertap-br3048/&osadcampaign=daisycon_affiliate/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoog op een berg gaan zitten, daar is het kookpunt van water lager.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de buren, dan kost het jou niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is energie-efficiënter om water te koken op een gasfornuis dan met elektriciteit, omdat er meer energieverlies plaatsvindt bij het transport van de elektriciteit dan van aardgas naar je woning. Daarom is aardgas steeds te verkiezen boven elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vergrootglas en zonlicht / concentratie van warmte bij voorkeur op zeer warme plekken; woestijnen, weerkaatsing en zwarte/donkere ondergrond.
Dan nog een; aardwarmte; geisers, vulkanen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een elektrische waterkoker heeft een rendement van bijna 100 %. Als je een nog hoger rendement wil, kun je de waterkoker isoleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag heeft een dubbele bodem. Wanneer is iets efficiënt.
a. de totale benodige energie noodzakelijk om het water aan de kook te brengen, inclusief de energie noodzakelijk voor het opwekken en leveren van die energie. (electra, opwekken en transport), (gas, transport)
b. de totale benodige energie noodzakelijk om het water aan de kook te brengen, exclusief de energie noodzakelijk voor het opwekken en leveren van die energie. Dus datgene wat er in de keuken gebeurt.
c. als er tijdens het aan de kook brengen van water zo weinig mogelijk energie verloren gaat.
d. wat jou het minste kost.

Dus volgt er een algemeen antwoord.
Het verwarmen van water met de waterkoker kost ongeveer evenveel energie als met het gasfornuis. Het gebruik van elektriciteit is weliswaar minder efficiënt dan het gebruik van gas, doordat er tijdens het opwekken in de centrale energie verloren gaat. Maar een waterkoker heeft als voordeel dat hij via de spiraal de energie direct aan het water overdraagt en direct afslaat nadat het water aan de kook is gebracht. Als het om de prijs gaat, kun je weer beter gas gebruiken. (Wat is efficiënt hè, weet je nog?)

Het koken van water in een magnetron is het minst zuinig. Een magnetron verbruikt ongeveer twee keer zoveel energie als een waterkoker om dezelfde hoeveelheid water aan de kook te krijgen.