Kou bestaat niet in werkelijkheid, kou is de afwezigheid van warmte... Dus als je iets niet opwarmt, dan koelt het af...
Dus in de natuur is dat hetzelfde, het koelt af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kou is er standaard, alleen sterren zoals onze zon maken het aangenaam of kunnen het aangenaam maken.

Toegevoegd na 6 minuten:
+ 5 graden Kelvin is standaard de rest is meegenomen namelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was toch +3 graden Kelvin? En dat was toch niet de temperatuur maar de achtergrondstraling?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is inderdaad achtergrond straling die de temperatuur bepaalt. Maar 3 of 5 in Kevin dat merk je niet dus die discussie ga ik niet aan.
De stand van de aarde ten opzichte van andere elementen van ons sterrenstelsel bepalen het weer op onze planeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wegvallen van de zonne(n)warmte door draaiing van de aarde rondom de zon en eigen as. Maar ook op onze aarde kunnen we onder druk gassen vloeibaar maken; cryogene gassen (extreem)koude gassen; vloeibare stikstof -196 / zuurstof - 180 graden etc....
Met deze gassen kunnen we dan ook heel wat natuurlijke koude creeeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terecht is reeds geantwoord dat kou eigenlijk gebrek is aan warmte.
Dus bij iedere temperatuur boven 273 graden Celsius (=0 gaden Kelvin) is er sprake van warmte.
Ook de gemiddeld 5 Kelvin in het heelal klopt aardig.
Warmte is in feite TRILLING ven moleculen onderling.

Hoe warmer , hoe heftiger de trilling, is die trilling groot genoeg dan worden vaste stoffen vloeibaar, waar bij de structuur van de stof in zijn onderlinge samenhang verloren gaat, maar nog voldoende is om de moleculen dicht bij elkaar te houden.
Bij nog meer warmte, verliezen de covalente krachten het van de trilling en vormt zich gas (kookpunt).
Bij nog veel sterkere verhitting verliezen gassen ook electronen en vormen dan ionen, wat ook wel plasma genoemd wordt.
In een nog veel verder stadiun worden ook de kernen losgeschud en is er fusie van kernen mogelijk, dit gebeurt pas bij miljoenen graden, gelukkig maar.
Splitsing treedt bij instabiele isotopen U235 veel eerder op, al bij kamertemperatuur, maar dit komt door de radioactiviteit van de stof zelf die veel neutronen afgeeft en andere kernen stukschiet, wat met enorme vrijkomende energie gepaard gaat, kernenergie dus.
De tijdens dit proces ontstane warmte van tot 50 000 000
K is genoeg om fusieprocessen te starten, zodat bv, deuterium omgezet wordt in helium, populair de waterstofbom genoemd.
De daarbij ontstane warmte is ongeveer de hoogste die mensen kunnen veroorzaken en welk proces door onze zon in zijn kern gebruikt om al miljarden jaren te branden,
en het nog ongeveer 5 miljard jaar vol kan houden.
We zitten er dus nog heel lang warmpjes bij!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Kou" is afwezigheid van warmte. Warmte is energie. Warmte geeft moleculen bewegingssnelheid. Deze bewegingssnelheid geven we de naam Temperatuur. De ijskast zorgt er dus voor, dat energie van binnen de ijskast naar buiten gaat via die buisjes achterop... de warmte-energie stroomt dan stiekem toch langzaam door de isolatie van de ijskast heen naar binnen toe.
De zon geeft warmte, energie. Als er iets tussen jou en de zon staat... neemt dat ding de energie op... en sta je dus "in de kou".
als er helemaal geen energie is... staat alles stil... dit is bij zo'n 273 graden C onder nul. En als je dingen maar warm genoeg maakt, vliegt alles uit elkaar..
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uit het noorden.