Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je oxidatoren en reductoren herkennen?

In het volgende voorbeeld komen de volgende deeltjes voor:
* K+(aq), Mno4-(aq), H+(aq), H20 > dit zijn de oxidatoren
*H2C2Co4 (aq) en H20 > dit zijn de reductoren

zo staat het in mijn boek. Maar hoe kun je nou herkennen of een stof een oxidator of reductor is. Het heeft blijkbaar niks met de lading( (+/-) te maken?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
21K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je kan dit opzoeken in je binas in tabel 49. Daar zie je dat K+ aan de kant van de oxidatoren staat. Zo kan je dat ook met de rest van de stoffen opzoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! is er geen algemene regel voor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, ik weet het eigenlijk ook niet echt maar ik kijk gewoon altijd in tabel 49 waar het staat en tot nu toe heeft mij dat altijd geholpen!
Een reductor staat elektronen af en een oxidator neemt elektronen op.
Door een elektron wordt het deeltje negatiever, dus wil deze liever een elektron afstaan dan opnemen en daardoor nog negatiever te worden.
Over het algemeen is een deeltje met een positieve lading een oxidator en een deeltje met een negatieve lading een reductor. Hier zijn natuurlijk uitzonderingen op. Maar als je zou moeten gokken zou ik naar de lading kijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had bijna geklikt op 'waardevol antwoord' tot ik het laatste las. Het is een kwestie van naar de ENW en (deel)ladingen te kijken. Geen kwestie van gokken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt dat je de rest waardevol vond.
Ik bedoelde dat gokken meer van stel je zou van een willekeurig ion moeten zeggen of het een reductor of oxidator is, dan kun je het beste naar de lading kijken. Misschien heb ik het woord gokken een beetje ongelukkig gebruikt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding