Hoe bereken je de rolweerstandscoëfficient van een bal?

Voor een schoolopdracht moeten wij de rolweerstand berekenen van een bal. Voor de rolweerstand geldt deze formule: Frol = M*g*Cr. Om de Frol te berekenen, moeten we dus eerst weten hoe we de Cr(rolweerstandscoëfficient) kunnen berekenen. Weet iemand misschien hoe we dit kunnen berekenen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

In werkelijkheid zijn factoren zoals indrukking van de bal inderdaad van invloed, maar om het simpel te houden kan je die buiten beschouwing laten. Als je de bal laat rollen met een bekende/gemeten beginsnelheid en de afstand (s) meet die de bal aflegt voordat ie stil ligt, kan je Cr bepalen. Aangezien de rolweerstand de enige kracht is, (luchtweerstand verwaarlozen we voor kleine snelheden) heeft ie W = F(rol) s aan arbeid geleverd. De energie aan het begin kan je met E(k) = 1/2 m v^2 bepalen. Samengevat Cr = ( v^2) / (2 g s).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt!
Kan je misschien uitleggen hoe je aan die formule komt? dan kan ik dat ook in mijn werkstuk zetten :)
nogmaals heel erg bedankt!

Andere antwoorden (1)

Met alleen deze gegevens is dat niet te berekenen. Je moet meer weten, de indrukking van de bal, de indrukking van het oppervlak waar de bal over rolt etc.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rolweerstand
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja, maar al zou je dat allemaal weten, wat is dan de formule voor de rolweerstandscoëfficient?