Waarom komt technecium niet in de natuur voor?

Toegevoegd na 1 uur:
in wedervraag nav Flapjes, het komt in zeer kleine hoeveelheden voor, afbraakproduct van uranium. Waarom dan niet in grotere hoeveelheden als het een afbraakproduct is?

Thecis
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Het komt niet (in noemenswaardige hoeveelheden) in de natuur voor omdat het geen stabiel isotoop kent.

De isotopen die het wel kent hebben op enkele uitzonderingen na bovendien een erg korte halfwaardetijd waardoor ze op enkele (nano)seconden tot enkele uren zijn (of zouden) vervallen.

Deze uitzonderingen zijn:

- Tc-95 welke een elektron capture verval kent met halfwaardetijd van 20 uur maar ook een van 60 dagen (positronstraling). Dus een bron Tc-95 leeft hooguit enkele jaren. In de natuur komt deze isotoop echter niet voor omdat de moederisotopen hiervan dan weer een erg korte halfwaardetijd hebben. Dus ook deze bestaan niet (meer).
- Tc-96: gedeeltelijk via betastraling (52 min) en EC (4.3 dagen). Heeft echter geen moederisotoop, mogelijke 'kanshebbers' hiervoor zijn Ru-96 en Mo-96: beiden echter stabiele isotopen. Ontstaat dus alleen door kernreacties (anders dan verval).
- Tc-97: betastraling (92 dagen) en EC (4 miljoen jaar!!!), dus echt wel een mogelijke kanshebber met zo'n lange halfwaardetijd, niet? Helaas: geen moederisotopen: allemaal te korte halfwaardetijd.
- Tc-98: 4,2 miljoen jaar: geen moederistopen, Ru-98 en Mo-98 zijn stabiel.
- Tc-99: 6 uur en 0,2 miljoen jaar: geen moederisotopen: te korte halfwaardetijden.

Kortom: Tc zal ooit misschien wel in de natuur voorgekomen geweest zijn, maar overleeft 'slechts' enkele tientallen miljoenen jaren. En zo jong is onze aarde niet meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Hartelijk dank

Andere antwoorden (1)

Het komt wel in de natuur voor. Alleen in hele kleine hoeveelheden.
In 1962 is het in Afrika in extreem lage concentraties gevonden in het mineraal uraniet door spontane splijting van uranium.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
dank voor het antwoord, zie aanvulling vraag hierboven :-)