Ammoniak als zwakke base zal reageren met zwavelzuur als sterk zuur.

Als je dus weet hoe beiden zullen reageren kan je de reacties met water al vormen:

NH3 + H2O --> NH4+ + OH-

en:

2 H2O + H2SO4 --> 2 H3O+ + SO4--

(ik laat meteen reageren tot sulfaat aangezien waterstofsulfaat nog een erg lage pKa heeft).

H3O+ reageert met OH-:

H3O+ + OH- <--> 2 H2O

Tel de eerste reactie dus 2 maal bij de 2de op:

2 NH3 + 4 H2O + H2SO4 --> 2 NH4+ + 2 H3O+ + 2 OH- + SO4--

En trek daar het evenwicht van water af:

2 NH3 + H2SO4 --> 2 NH4+ + SO4--

Niets verplicht je om dit in ionische vorm te laten staan, dus de reactie tussen ammoniak en zwavelzuur wordt:

2 NH3 + H2SO4 --> (NH4)2SO4