wat gebeurt er als je mangaan(2)chloride en magnesium oplost in water ?

ik doe de laboratorium opleiding in Arnhem daar moesten we magnesium en mangaan(2)chloride oplossen in water.
er gebeurde iets heel raars namelijk de magnesium korrels loste niet op maar gingen rond bewegen en de oplossing begon te bruisen en er kwam een gas vrij of in ieder geval warmte of zo iets.
maar onze Leeraar had er ook geen verklaring voor en op internet is ook niets te vinden en volgens de oplos tabel van de bias zouden alle elementen gewoon moeten oplossen zonder reactie.
ik zal voor de duidelijkheid de formule van de stoven geven.
magnesium is Mg 2+
mangaan(2)chloride is MnCl2 en in oplossing valt het uit een in Mn 2+ en Cl-
ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Achterin mijn studieboek, bij halfreacties voor redoxreacties, vond ik er twee:
Mg(s)>>Mg(2+)(aq) + 2e(-) met E(halfreactie)=2,372V
2H20(l) + 2e(-) >> H2 (g) + 2OH(-)(aq) E(halfreactie)=-0,8277V
E(totaal)=1,544V dus dat is een spontane reactie waarbij een gas vrijkomt (waterstofgas) en warmteontwikkeling zal optreden. Het bruisen kan natuurlijk verklaard worden door de gasontwikkeling en het bewegen van de korrels kan weer verklaard worden door dat geborrel. Het duurt soms even voordat de korrel helemaal is opgelost. Er zullen misschien meerdere verklaringen kunnen zijn. Ben ik benieuwd naar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heel erg bedankt