hoe komt het dat stoom van water meer energie heeft als stoom van alcohol op dezelfde temperatuur?

Als je in een warmtewisselaar een vloeistof opwarmt dmv stoom van water van 100°C, warmt het sneller op dan als je de vloeistof zou opwarmen met stoom (gas) van ethanol van 100°C. Ik weet dat de energie-inhoud van water hoger ligt, maar hoe komt dit eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De verdampingswarmte van water en alcohol zijn beide ongeveer 44 kJ/mol. Maar omdat de molmassa van water veel kleiner is, is de verdampingswarmte van water veel groter dan die van alcohol.
Water 2,44 kJ/g ofwel 2,44 MJ/ Liter
alcohol 0,93 kJ/g ofwel 1,17 MJ/Liter
Als beide stoffen vloeibaar worden tijdens het verwarmen van de vloeistof, komt dus bij water ruim tweemaal zoveel energie vrij. Dit heeft alles te maken met de vorming van meer waterstofbruggen in vloeibaar water.