Nee, het bruin worden door de zon is geen endotherme reactie van de huid. Om bruin te worden heb je geen warmte nodig, maar UV straling. Dit staat volledig los van elkaar.

Zonlicht bestaat uit verschillende soorten lichtstralen. Een van deze soorten is UV-straling (ultraviolette straling). Te veel van dit UV-licht is niet goed voor je huid. Wanneer je in de zon komt, moet je lichaam dus tegen deze UV-stralen beschermd worden. Dit kan met zonnebrandcrème uit een flesje, maar gebeurt ook door bepaalde cellen in je huid, de melanocyten.
Melanocyten maken pigmentkorrels die de UV-stralen tegenhouden. Wanneer je veel in de zon komt, worden er meer en grotere melanoyten gemaakt en komen ze, als een soort verdedigingsleger, naar de oppervlakte van de huid. Omdat de pigmentkorrels bruin gekleurd zijn, krijgt je huid een bruine kleur. Deze bruine kleur is dus eigenlijk je natuurlijke zonnebrandcrème.

Ook in je haar zitten melanocyten. Alleen reageren de melanocyten hier net even anders: je haar wordt juist lichter! Ook wordt je haar daardoor droger. Daarom voelt je haar in de zomer soms zo hard als touw...

Een endotherme reactie is een reactie waarbij warmte opgenomen wordt.

Bij de meeste reacties komt warmte vrij. Een goed voorbeeld van zo'n exotherm proces is het verbranden van een lucifer: daarbij komt genoeg warmte vrij om je vingers eraan te verbranden. Toch zijn er ook processen die weliswaar spontaan verlopen maar die juist warmte opnemen. Dit geldt voor chemisch reacties maar ook voor andere processen zoals smelten of verdampen. De laatste twee processen nemen warmte op. Ook bij het oplossen in water hangt het van de op te lossen stof af of er warmte vrij komt of juist opgenomen wordt. Natriumhydroxide in water wordt flink heet, maar kaliumnitraat in water doet de temperatuur juist omlaag gaan in een endotherm proces.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Een endotherme reactie is een reactie waarbij energie moet worden toegevoerd. UV is ook energie (veel zelfs), dus bruin worden van de zon is een endotherme reactie.