Dat heeft te maken met het middelpuntvliegende kracht. Doordat er krachten ontstaan welke naar buiten werken kan een motorrijder als het ware tegen deze kracht in gaan hangen, zonder dat hij/zij omvalt. Hoe hoger de snelheid des te platter de motor kan komen te liggen (zonder om te vallen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je een steen aan een touwtje om je heen zwaait, wil hij bij je weg (centrifugale kracht), maar het touwtje houdt hem tegen. Een motorrijder in de bocht wordt ook de bocht uitgeduwd en hij moet dus zorgen, dat die kracht een tegenkracht heeft en door schuin te gaan hangen kan hij zich a.h.w. "afzetten" tegen het wegdek en zo de krachten die op hem en zijn motor werken in evenwicht brengen. Om dit mogelijk te maken is het loopvlak van een motorband rond, zodat de band rechtop en schuin liggend altijd met hetzelfde oppervlak de weg raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Motoren hebben speciale banden die aan de zijkant genoeg grip houden om niet uit de bocht te vliegen. Bovendien bestaat er ook zoiets als het gyroscopisch effect. Zie onderstaande link en voel je niet heel erg bezwaard als je het niet meteen begrijpt, het is erg complex. Het is in ieder geval wel een leuke vraag!