Hoet komt het dat mijn gouden ring zwarte strepen achterlaat op mijn kunststof toiletbril?

Hoe werkt dat chemisch? En is het alleen een verkleuring, of laat de gouden ring echt een residu achter op het kunststof?

bamibal
10 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het veel intrigerender te weten wat een ring op de toiletbril doet :--)
bamibal
10 jaar geleden
Bij mij thuis wordt die bril wel eens schoongemaakt. En dan raakt mijn ring die bril af en toe!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aha op die fiets. Dus bij een kleine aanraking laat hij al een streep achter?
bamibal
10 jaar geleden
Ja, zo kwam ik er inderdaad achter. Ik kan in feite gewoon tekenen met die ring op de bril. Ik ben benieuwd of daarmee de ring goud verliest.
Antoni
10 jaar geleden
Heeft een en ander niet ook te maken met het schoonmaakmiddel? (Ik weet het antwoord op die vraag niet, maar vraag het me af. Misschien een hint voor een antwoord(gever)).
bamibal
10 jaar geleden
Nee, ook zonder schoonmaakmiddel geeft het strepen.

Antwoorden (1)

Er blijft een heel dun laagje goud achter op de bril. Goud is vrij zacht en laat zich gemakkelijk vervormen. Als je snel met redelijke kracht over de bril beweegt, gaan er wat atomen van de buitenste laag af en blijven op de bril zitten. Heel fijn verdeeld metaal is zwart; denk aan de aanslag op aluminium fietsvelgen.