Heeft een zwart gat ook een tegenovergestelde?

Een zwart gat trekt steeds meer materie aan. Maar zijn er ook fenomenen die juist steeds leger raken?

10 jaar geleden
1.6K
Thecis
10 jaar geleden
Een andere mogelijkheid is niet zozeer een wit gat, dan wel interstellaire ruimte. Door de zwaarrtekracht zal de materie steeds meer klonteren. Interstellaire ruimte zal dus steeds leger raken. Maar dit stoot het niet actief af, dan wel dat het leeg gezogen wordt.

Het beste antwoord

Vooralsnog is er niets aangetoond dat zwarte gaten een tegenpool hebben. Een zwart gat ontstaat doordat er een (te) grote hoeveelheid massa bijeenkomt. Dit geeft een zo'n grote verstoring van de ruimte-tijd (ofwel de zwaartekracht wordt zo groot) dat zelfs licht niet kan ontsnappen (de ontsnappingssnelheid van het object ligt boven de 300.000 km/s).

Voor het tegenovergestelde van een zwart gat zou je iets moeten hebben dat massa afstoot. Dat is vooralsnog niet bekend.

Een tweede mogelijkheid is de binnen de algemene relativiteit, namelijk het bestaan van witte gaten (http://en.wikipedia.org/wiki/White_hole). Dit zouden verbindingen moeten zijn met zwarte gaten dmv wormholes.

Er doorheen gaan gaat wat lastig worden.
a) door de zwaartekracht wordt je helemaal uit elkaar getrokken aan de kant van het zwarte gat.
b) door gravitational time dilution gaat de tijd steeds langzamer naarmate de zwaartekracht groter wordt (even relativistische onjuist, maar populair gesteld). Uiteindelijk staat voor jou de tijd stil en zal je nooit het daadwerkelijke zwarte gat bereiken (niet te verwarren met het feit dat je wel degelijk voorbij de event horizon gaat). Derhalve zou je er ook niet doorheen kunnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
toevoeging op a) De materie waarvan je opgebouwd bent, zal er misschien wel doorheen gaan. Jij echter niet...
Thecis
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb ergens gelezen dat een wetenschapper denkt dat het mogelijk is dat er aan "de andere kant" van een zwart gat een "wit gat" bestaat.
Dit gat zou de materie die het zwarte gat heeft opgezogen weer uitspuwen.

Google het maar eens "white hole"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het tegenovergestelde van een zwart gat is een wit gat. Dat is een puur hypothetisch object dat massa / straling / energie (dat is allemaal hetzelfde) uitstoot.

In sommige theorieën is er een verbinding tussen een zwart gat en een wit gat. Die verbinding heet een wormgat (wormhole).

Maar dat zijn allemaal puur theoretische bedenksels. Er zijn geen concrete aanwijzingen voor het bestaan van witte gaten, en al helemaal niet voor wormgaten.

Maar...

Een zwart gat trekt alleen maar materie aan als er materie in de buurt is. Als er geen materie in de buurt is, hebben we een zwart gat dat aan het vasten is (zo wordt dat daadwerkelijk genoemd).

Elk zwart gat produceert Hawkingstraling (eigenlijk Hawking-Bekenstein-straling). Normaal gesproken eet een zwart gat meer massa op dan het aan Hawkingstraling uitstoot, zodat het zwarte gat steeds zwaarder wordt. Maar een vastend zwart gat gaat door met het produceren van Hawkingstraling, en zal dus lichter worden.

Dit betekent dat het fenomeen dat jij zoekt, een zwart gat is... Maar dan wel een zwart gat dat niet meer wordt gevoed met nieuwe materie.

Cryofiel
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
Let wel dat Hawking radiation nog niet bevestigd is. Er is een experiment uitgevoerd, maar dit is vooralsnog niet bevestigs.
Hawking radiation (wat zou zorgen voor het verdampen van een zwart gat) valt dus op dit moment nog onder de theoretische mogelijkheden...
Ja, het slechte nieuws is dat de uitdijing van het heelal mogelijk steeds meer versnelt in de tijd. Dit heeft tot gevolg dat alle sterrenstelsels uit elkaar gedreven zullen worden, dan de sterren tot en met de atomen en elementaire deeltjes aan toe. Dit scenario heet de Big Rip. Het wordt in de bron uitgelegd, bij ongeveer 30 minuten kun je beginnen.