Zit er vertraging in spiegelbeeld?

Als ik voor de spiegel sta, en ik beweeg mijn arm omhoog, ik kijk naar het spiegelbeeld maar zit daar dan een kleine (niet opmerkbare) vertraging in zit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Die vertraging is goed meetbaar tegenwoordig. Het licht reist met 3*10^8 m/s , dus over die twee meter doet het 6.7*10^-9 seconde. Voor de apparatuur van tegenwoordig geen probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die vertraging is niet waarneembaar; lichtsnelheid en dus de snelheid van waarnemen is 300.000.000 meter p/seconde. De tijd die het spiegelbeeld nodig heeft om waargenomen te worden is hiervoor te klein
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja. Naast de lichtsnelheid is er ook nog het feit dat het signaal van jouw brein om te arm op te tillen er eventjes over doet om bij je arm te komen. Vervolgens duurt het even voor je spieren om je arm in beweging te krijgen. En het signaal dat door je ogen wordt opgepikt doet er even over om in je hersenen terecht te komen. Tenslotte duurt het een poos vooraleer je je dat bewust bent. Dat duurt grofweg zo'n tienmiljoen keer langer dan het lichter erover doet om heen en weer te kaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WimNobel
10 jaar geleden
Zeer juist! Ik had ook net bedacht dat het hier niet over de lichtsnelheid, maar over de fysiologie moet gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar zijn vraag was toch een vertraging tussen het moment van bewegen en het moment van het zíen van de beweging? Niet de vertraging vanaf aansturing van de hersenen tot uitvoering van de spieren. Het antwoord over de lichtsnelheid lijkt me dan correct.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@LaurenKwaker: Het hangt er een beetje van af wat je verstaat onder "ik beweeg" ("mijn 'geest' stuurt aan", danwel "mijn spieren trekken samen") en wat je verstaat onder "ik kijk" ("mijn brein neemt waar", of "mijn netvliescellen vangen op"). Ik ben meer geneigd om vanwege het "ik" in de vraag het hersenproces mee te tellen. Zeker wat betreft kijken: kijken/zien doe je met je hersenen, niet met je ogen.
In elk geval vond ik de gegeven antwoorden weliswaar correct maar een beetje eenzijdig.