Is atheisme een theorie?

Ik bedoel maar, atheisten hebben geen bewijs en nemen ook maar wat aan voor waar ..... dus...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gelovigen hebben geen bewijzen.
De atheisten kunnen verschillende niet aan te tonen passages uit de bijbel wetenschappelijk tegenspreken door te bewijzen (aan te tonen) dat ze niet waar zijn. Vandaar mijn voorbeeld over het scheppingsverhaal en zo zijn er nog veel meer.
Je kunt dus niet puur van een theoretische beweging spreken. Of de ergste misdadigers atheist zijn is een onbewezen uitspraak.
Dat gelovigen door de hele geschiedenis grote misdaden hebben begaan en nog begaan (9/11) is eenvoudig aan te tonen. Een paar heb ik je genoemd, een waslijst kan ik je sturen mocht je niet overtuigd zijn.
Mag ik nogmaaks naar het boek (er zijn er vele) verwijzen. Ik ben er zeker van dat je van gedachte veranderd. Uiteindelijk moet je je mening op kennis baseren en niet wat je geloofd of op welke manier je geindoctrineerd bent. Of ga ik nu te ver.
Groet, wildelely
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het ook als een geloof.

Het beste antwoord

Atheisme is een theorie, want geen bewijs...

Geloof in god(en), is een theorie, want geen bewijs...

Godsdienst, het praktizeren van je geloof in god, is de praktijk, bidden, kerkbezoek e.d.

Als je niet iets zo maar voor waar aanneemt, op dit gebied, kun je een agnost zijn: iemand die toegeeft dat je het niet kunt weten, of het een god is of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je dan ook een agnostische atheist zijn?
Ik geloof niet in god, maar ik weet ook dat dit niet zeker is.
rose
14 jaar geleden
Of iets een theorie is, heeft niets met bewijs te maken. Een bewezen theorie is immers nog steeds een theorie.

Andere antwoorden (11)

Als je er over NA DENKT,is er meer te zeggen voor atheïsme dan voor godsdienst.
Maar zij die geloven,geloven en denken DAAR niet over na!
Maar idd het is een theorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een atheist is hetzelfde als een christen. De een noemt het een aaname de ander een feit. Beiden gebruiken elkaar als onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Atheïsme is een persoonlijke geloofsovertuiging en geen theorie. Een opvatting in het abstracte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen theorie? dus de waarheid zeg je en waarom dan de waarheid? leg eens uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dounja, bedankt. @niet...
Waarom de vraag: "geen theorie?
Dit lijkt alsof je zelf al een antwoord hebt gevormd (jouw overtuiging). Er staat ook niet dat, wanneer het geen theorie is, het dus waarheid is. Er bestaat ook nog zoiets als persoonlijke overtuiging. Dat is voor de persoon een mogelijkheid, die niet 'de waarheid' voor de ander is.
Atheïsme is de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden, of de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.
Atheïsten proberen dat wat door gelovigen is/wordt verkondigt en dat tot veel ellende op deze wereld heeft geleidt, door wetenschappelijke bewijsvoering het tegendeel aan te tonen.
Daarbij stelt Christopher Hitchens dat wat zonder bewijsvoering wordt verkondigt (gelovigen) ook zonder bewijsvoering mag worden verworpen.

Neem b.v. het scheppingsverhaal, wat volgens de gelovigen ongeveer 4000 tot 6000 jaar geleden zou moeten hebben plaatsgevonden en wat begonnen is met de schepping van Adam en Eva als eerste mensen. Wetenschappers hebben onomstotelijk aangetoond dat dit niet waar is. Toch blijven de gelovigen in dit sprookje hangen.

Godsdienst is de expliciete oorzaak van heel wat oorlogen en ik noem een paar recente.
Palestina, de Balkan, orthodoxe Serviërs, Noord Ierland, Kasjmir, Soedan, Nigeria, Ethiopië, Sri Lanka, Indonesië, Kaukasus Azerbeidjaan. Godsdienst leidt uiteindelijk tot de ondergang van de mensheid.

Nu is er een groep verstandige mensen (grote denkers) die hieraan een eind willen maken en deze groep ontkent het bestaan van een God. Zeg dus niet zo maar iets over deze groep die het beste met onze wereld voorheeft. Dat kan niet van alle gelovigen worden gezegd. Volg de huidige ontwikkelingen. Homo's geen hostie, kinderen wereldwijd misbruikt, massa moord in Afrika door deze arme mensen condooms te onthouden. En ga zo maar door.

Wil je echt iets weten over atheïsten,lees dan het boek Van God Los van Sam Harris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, atheisme is een theorie.

Op basis van bewijzen die we elke dag om ons heen zien kun je aannemen dat er geen god is. Daarmee is dit een wetenschappelijke theorie.

Besef wel dat een wetenschappelijke theorie een stuk steviger staat dan een theorie zoals we die in spreektaal kennen. Een theorie is iets waarvan uitgebreid geprobeerd is te bewijzen dat het niet waar. Waar andere mogelijkheden bekeken en afgewezen zijn.

Er zijn geen objectieve bewijzen voor een god, waarmee dit een geloof is (zonder wetenschappelijke basis) terwijl deze er wel zijn voor het niet bestaan voor een god. Waarmee dit een wetenschappelijke theorie is.

God hoeft maar 1 keer op te staan en tegen de hele wereld 'Hallo hier ben ik' te zeggen om het tegendeel te bewijzen. Dan zal het atheisme als theorie verworpen worden. Echter heeft zij er tot nu toe altijd voor gekozen om (als je daarin gelooft) via mensen te spreken (waarvan niet te zeggen is dat het de mensen niet zelf zijn), of wonderen te verrichten op het moment dat niemand kijkt (op 1 of 2 laag opgeleide boerenmeisjes na).

Niet echt goede getuigenverklaringen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een atheist denkt, dat er geen god bestaat, maar aangezien hij dat net zo min kan bewijzen als de godsdienstigen kunnen bewijzen, dat er wel een god (of in sommige godsdiensten meerdere) bestaat, is het ook niets anders dan een geloof en dus geen theorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Atheisme is een geloof, namelijk ontkennen dat er (een) God bestaat. Er is geen bewijs. Maar een atheist denkt wel dat het te bewijzen is, dus hij is stellig in zijn beweringen.
Je hebt ook nog nihilisten. Die kan het geen barst schelen en trekken zich er niets van aan of God nu wel of niet zou bestaan. Ze ontkennen noch bevestigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is geen theorie.
Het is een lemma. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Atheisme is het 'geloven dat God niet bestaat'.

Elk geloof is een theorie waarvan de juistheid niet bewezen kan worden maar waarvan je toch overtuigd bent.

Dus is atheisme ook een theorie.

Net als het idee dat de aarde gedragen wordt door zeven dronken schildpadden.
rose
14 jaar geleden
Atheïsme is een theorie, net als theïsme dat is...

God kan niet bewezen worden wetenschappelijk en op welke manier dan ook... Zo kan ook iets dat niet bestaat niet wetenschappelijk bewezen worden en op welke manier dan ook...

Theïsten en Atheïsten zijn gelovers... Zij weten het niet, daarom zijn het gelovers... Onwetenden zijn het, want als je het weet dan hoef je niet te geloven... Jij weet toch dat morgen de zon weer opkomt, dat hoef je toch niet te gaan geloven, of voor te bidden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Atheïsme is het geloof dat er geen God bestaat.

Geloof is echter niet hetzelfde als een theorie.
Immers als je een theorie opstelt wil die toetsen, en als je een geloof heb, dan ga je er van uit dat dit waar is, dus wil je het juist niet toetsen.