Wie kan mij vertellen hoe de beker van Pythagoras werkt?

Je schenkt de beker tot een bepaald niveau vol gebeurt er niets. Schenk je het volledig vol dan loopt de beker volledig leeg aan de onderkant. Hoe werkt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

De beker ziet er normaal uit, behalve
een uitsteeksel dat binnenin de beker
in het midden omhoog steekt. Aan de
voet van dit uitsteeksel zit een klein
gaatje, nauwelijks zichtbaar maar met
je vinger goed te voelen.
Binnenin het uitsteeksel blijkt, als je
de beker openmaakt, een
afvoerkanaaltje te zitten dat leidt naar
een gaatje in de onderkant.
Het afvoerkanaaltje binnenin het uitsteeksel komt precies even hoog als het
streepje dat aangeeft hoe vol je de beker mag schenken. En dat is geen toeval.
Want als je maar onder het streepje blijft, dan blijf je vanzelf ook onder de
ingang van het afvoerkanaaltje. Ga je daar overheen, dan treedt er een regel
uit de natuurkunde in werking die de ‘wet van de communicerende vaten’ heet
(of eigenlijk: de wet van Pascal).
Die wet zegt dat als je twee ‘vaten’ met elkaar
verbindt waarboven bij allebei dezelfde
luchtdruk heerst, de vloeistof in allebei de
vaten altijd even hoog zal staan.
Dus: zo hoog als de wijn in de beker staat,
precies zo hoog zal hij van binnen ook in het buisje staan, komt hij daar over heen dan trekt hij zichzelf leeg
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
duidelijk! en leuk om te weten, dit. plusje
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier de link naar een duidelijke uitleg:
http://www.rml.nl/pro1/general/show_document_general.asp?documentid=6614
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het belangrijkste van de verklaring is de "hevelwerking" die optreedt als de wijn boven het gaatje komt, zie de link van koosknip. Dat is toch iets anders dan de "communicerende vaten", de situatie die heerst als de wijn nog beneden het gaatje is.