Hoe kan het dat als je bier een tijdje in de vriezer legt en je slaat er vervolgens op, dat je het letterlijk ziet bevriezen?

Het werkt niet gelijk, maar na een tijdje in de vriezer wel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat komt door onderkoeling. De vloeistof is onder vriespunt maar heeft te weinig vrieskernen. Doordat de vloeistof in beweging komt ontstaan die kernen wel, en bevriest de vloeistof, het bier, heel snel.
In de natuur zie je dat met ijzel, dat eigenlijk onderkoelde regen is
onderkoeling:
Het afkoelen van een vloeistof tot beneden het vriespunt ervan, zonder dat haar aggregatietoestand verandert. Dit komt voor als er weinig bevriezingskernen in de lucht aanwezig zijn. Een onderkoelde vloeistof die in beweging gebracht en van bevriezingskernen voorzien wordt, zal snel bevriezen. De onderkoelde regen, die het aardoppervlak bereikt zal snel bevriezen. Deze bevroren regen noemen we ijzel.

Toegevoegd na 9 uur:
En om hier nog even op door te gaan: kookvertraging is precies het tegenovergestelde. dan is de vloeistof heter dan het kookpunt zonder echt te koken. Door een trilling gaat het water ineens koken. Dit kan gebeuren in een magnetron, als je daar een glas inzet dat super schoon is (geen stofdeeltjes van de droogdoek en geen krasjes of andere plaatsen waar de koolzuur/zuurstofbelletjes zich aan kunnen hechten en zo een kookkern vormen.
Als je dat overkomt kun je je hand behoorlijk verbranden door het ineens kokende water, Daarom wordt er aangeraden een lepeltje of zo in de beker te zetten als je water in de magnetron kookt, dat is dan het "hechtmateriaal"
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, alvast een plus!
WimNobel
10 jaar geleden
Dit werkt met name bij bier heel goed, omdat door het slaan koolzuurbelletjes ontstaan, die dan als vrieskern dienst doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed uitgelegd!