Wat is het verschil tussen een beeldafstand en een voorwerpsafstand?

Bij natuurkunde is deze vraag gegeven. Ingrid maakt een foto hiervoor zet ze een telelens voor haar camera, de brandpuntsafstand is 5 mm ze ziet een vogeltje deze zit op 50 cm van de cameralens. Wat is nou in deze vraag de beeldafstand en de voorwerpsafstand en welke moet ik berekenen met de lenzenformule. Zou iemand het makkelijk kunnen uitleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

De beeldafstand bij ee enkele dunne lens is de afstand van de lens tot de sensor, of het scherm (het beeld). De voorwerpsafstand is de afstand tot het voorwerp. Vanwege de omkeerbaarheid der stralengang kun je ze overigens ook ongestraft verwisselen.

Toegevoegd na 40 minuten:
In de optica werkt men trouwens in meters en dioptieen (1/m). De lens is dus +200 dioptrie, eerder een microscooopobjectief. Het lijkt erop dat ingrid de mobiel heeft gebruikt om te fotograferen. Een telelens heeft een brandpuntsafstand van 200 mm of meer 5 dioptrie of minder. Met b/v kun je ook nog de vergroting uitrekenen. Het beeld is 25 keer verkleind, het vogeltje van 50 mm heeft dan een beeld van 2 mm en past netjes op de sensor.

Toegevoegd na 14 uur:
Moet zijn 100 keer verkleind, de beeldafstand wordt 1/198 m is 5.05 mm. De voorwerpsafstand was 500 mm. dus de vergroting is 1/100. Het beeld van een 50 mm lang vogeltje is dan een halve mm op de sensor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de brandpuntsafstand is de afstand tussen het lensmidden en het brandpunt

de beeldafstand is de afstand tussen het lensmidden en het vlak waar het beeld scherp wordt weergegeven