Gebruik nooit batterijen van een verschillende technologie, merk of capaciteit door elkaar. Hoezo?

In de grafische rekenmachine die ooit is aangeschaft past een AAA-batterij. Een viertal stuks gekocht opdat er weer gerekend moet worden.

De zin in de vraag hierboven, las ik terug achterop de verpakking van deze (herlaadbare) batterijen (850 mAh, AAA, 1,2 volt, NiMH).

Waarom wordt het blijkbaar afgeraden om capaciteit en technologie gelijk te houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Het echte probleem bij het gebruiken van verschillende batterijen is , dat de batterij die het eerst leeg is, eigenlijk een verkeerd gepolariseerde LAADstroom door zich heen krijgt.
Door electrolyse kunnen dan chemische stoffen vrijkomen die gevaarlijk zijn en/of kan er explosiegevaar optreden wegens zeer brandbare gassen en/of warmteontwikkeling.
Als je dezelfde batterijen gebruikt die even vers zijn , is die kans vrijwel nihil, doe je dit echter met alkalines, lithium,
NiMH en NiCd cellen door elkaar heen, dan kun je grote problemen verwachten.
Om die reden zijn SOMMIGE Li Ioncellen van een stuurprint voorzien, die de stroom afschakelen als die op welke wijze dan ook gevaar op kan leveren.
Ook een verschil in laadtoestand bij dezelfde batterijen kan een zeer heftig effect veroorzaken, vooral Li en NiMH accu's zijn hier berucht om en eigenlijk, zonder een beveiligingsprint ronduit gevaarlijk.
Laad dus alle batterijen in dezelfde lader tegelijkertijd op.
Dat sluit bovengenoemd gevaar vrijwel uit.
Onderschat vooral niet het vermogen van moderne NiMH
en LiIon/polimeer accu's
Deze kunnen door hun eigen energie zich zo opwarmen dat ze kunnen exploderen en dat is niet kinderachtig.
Pas op voor enorme spanningsverschillen, een
alkaline geeft 1.5 V, NiMH 1.2V NiCD 1.3V Li Ion 1.5V TOT 4.2V.
Ik heb het dan over PENLIGHT batterijen (AA) en potloodcellen (AAA).
Een 4.2V batterij geeft dus een spanningsequivalent van 3 normale accu's.
Als je een apparaat in een keer met 3 cellen 12 Volt geeft ipv ongeveer 4 Volt, dan gaat dat meestal niet goed.
Een ander punt is de inwendige weerstand.
Met name de moderne NiMH en LiPo accu's hebben een zeer lage inwendige weerstand.
Ik heb in tests gezien dat een kortgesloten alkaline AA
ongeveer 5 A trekt, een NiMH kan 50 A(!!) trekken en LiPo
accu's kunnen nog meer stroom trekken.
Met 50 Ampere smelt je een SPIJKER doormidden, kun je nagaan hoe heet de batterij zelf wordt.
Houd je dus secuur aan type, laadprocedure en laad accu's op tijd op, dus VOORDAT ze helemaal leeg en een tegenstroom van vollere broers gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat ze hopen dat je de volgende set ook weer bij hun koopt. Het risico dat het verkeerd gaat is namelijk zeer klein. Er wordt namelijkgewerkt met een standaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat 850 mAh wel een k*t batterij is. Koop volgende keer een 3600 mAh voor dezelfde prijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herlaadbaar en 3,6 Ah
Waar kan ik die kopen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een AAA van 3600 mAh? Ammenooitniet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AAA had ik even niet gezien,
maar kijk eens goed op http://www.nierle.nl/, daar koop ik ze altijd.
Ze bedoelen alleen met 'door elkaar' om geen verschillende batterijen te gebruiken, in één apparaat. Bij jouw rekenmachine geen probleem, want daar past er maar één in. Maar bij apparaten waar meer batterijen in kunnen, is dat inderdaad onverstandig, omdat ze verschillende ontladingspatronen kunnen hebben.
AWM