Waarom heet mosterdgas mosterdGAS?

De mosterd snap ik, vanwege de geur. Maat het is toch helemaal geen gas maar een vloeistof (kookpunt 217 °C)...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Klopt, het slaat nergens op. Waarschijnlijk is de verwarring ontstaan doordat andere chemische wapens vaak wel gasvormig zijn.

Ook wordt mosterdgas vaak verneveld om het over het slagveld te verspreiden. Voor een waternevel wordt ook vaak ten onrechte de term damp gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misbruik van het woord gas voor een nevel lijkt me een logische
vergissing

Andere antwoorden (1)

MosterdGAS, in het Engels: Sulfur Mustard, komt in 3 verschijningsvormen voor: als vloeistof, als vaste stof EN als gas. Voor het transporteren is gas niet zo handig, voor het gebruik als chemisch wapen is de gasvorm wel weer aantrekkelijk (mits de wind goed staat); dan wordt de vloeistofvorm verdampt:

http://www.bt.cdc.gov/agent/sulfurmustard/basics/facts.asp
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijna al stoffen komen in die drie fases voor. Denk maar eens aan iets simpels water. Maar wij noemen water toch normaal ook geen gas? (Het kookpunt daarvan is zelfs een heel stuk lager dan bij Mosterdgas.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar bij gebruik in de (Eerste Wereld)oorlog was het gas.
Poet
10 jaar geleden
Kennelijk noemen we iets gas als dat de meest opmerkelijke verschijningsvorm is