Waarom wordt in de techniek in sommige situaties stoom gebruikt ipv warmte?

Is de druk van stoom hoger dan dat van warmte (bij dezelfde temperatuur)?
Blijft in stoom de warmte langer behouden ?
Wat zijn belangrijke eigenschappen van stoom ter vergelijking met warmte?

Toegevoegd na 31 minuten:
Met warmte wordt bedoeld, alleen warme lucht (zonder andere stof).
Met stoom wordt bedoeld, water en warme lucht (waterdamp)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan je de vraag verder toelichten? Aangezien stoom warm is snap ik in elk geval niet wat jij precies met "warmte" bedoelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen maar Warmte (zonder water(damp))
Utrecht
10 jaar geleden
Alleen maar warmte bestaat als zodanig niet. Je bedoelt warme lucht: dat is lucht met een bepaald energieniveau.

Het beste antwoord

Gezien je reacties begrijp je absoluut niet wat warmte en wat energie is.
Zoals Utrecht al zegt, warmte bestaat als zodanig niet. Warmte is energie, en als je die energie wilt transporteren heb je materie nodig.
Je schrijft, stoom kan worden gebruikt voor het aandrijven van machines. Maar dat kan ook met koude lucht. Misschien wel eens gehoord van perslucht?
Stoom kan ook alleen maar machines aandrijven door een hoge druk. Dat komt dus niet door de warmte. Die warmte is alleen nodig om water in dampvorm om te zetten.
Als het gaat om het transporteren van warmte is stoom efficienter dan hete lucht. Stoom kan door zijn hogere soortelijke warmte veel meer warmte opnemen dan lucht. Bovendien komt er ook nog veel warmte vrij als de stoom condenseert tot water.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nu meer inzicht over dit onderwerp. Bedankt voor het antwoorden allemaal.

Andere antwoorden (2)

Warmte is een thermische energie
Stoom is de energiedrager waar de warmte inzit en waar je de warmte mee kunt transporteren en van thermische energie mechanische energie kunt maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Warmte wordt dus nergens voor gebruikt (alleen voor het verwarmen).
Stoom kan worden gebruikt voor de aandrijving van machines, wat warmte alleen niet kan?
Stoom kan ook worden gebruikt voor het transporteren van warmte, wat warmte alleen niet zou kunnen?
Stoom bouwt druk op en dat is makkelijk om te zetten energie in een cilinder, denk aan een stoomlocomotief. Warmte kun je moeilijk omzetten in iets bewegends om er machines mee in werking te stellen.
Stoom krijg je door water te verwarmen en heb je geen compressor oid nodig om energie op te wekken.