Waar komen de kleuren in zeepbellen vandaan omdat het sop zelf zo goed als kleurloos is?

Als je een zeepoplossing maakt in water en je roert voorzichtig blijft de oplossing meestal vrijwel kleurloos, (tenzij je fel blauw afwasmiddel gebruikt). Als je daar bellen van blaast hebben die vaak alle kleuren van de regenboog, hoe komt dat?

10 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Net als bij een Prisma-glaasje, in dat glas buigt het licht op een bepaalde manier (in bepaalde hoek) af, waardoor verschillende kleuren ontstaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Regen is ook behoorlijk kleurloos maar met de zon samen wordt het toch een regenboog.

Het beste antwoord

Dat komt doordat het watervliesje van de zeepbel zéér dun is. Enkele atomen dik.
Opvallend licht wordt zowel aan de voorkant als aan de achterkant weerkaatst. De golflengte die bij die dikte past zie je uiteindelijk. Andere golflengtes doven uit.
Je ziet dan ook geen continue spectrum zoals bij de regenboog (waar de kleuren ontstaan door verschillen in breking), maar een specifiek aantal kleuren. Uit de golflengte van deze kleuren kun je zelfs bepalen hoeveel atomen het vliesje dik is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je ziet die kleuren ook nog bewegen, ondat zelfs in dat dunne laagje de vloeistof nog stroomt, waardoor de laagdikte steeds verandert.
In de regenboog zie je dat niet. Die heeft een vast kleurpatroon.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit verschijnsel is ook verantwoordelijk voor de metaalachtige kleuren op vogelveren en het parelmoer in schelpen en (uiteraard) parels.

Andere antwoorden (3)

Ik denk van het licht, zoals bij een regenboog niet? Daar komen de kleuren ook van het licht, bij een zeepbel ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door de afbuiging van het licht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat het licht breekt, net als bij een prisma, of een regenboog; wit licht breekt in de kleuren van het spectrum waaruit het bestaat.