Hoe ga je van Extinctie naar Concentratie?

ik moest met scheikunde een proefje doen waarbij we verschillende soorten concentratie van ijzer(III)chloride hexahydraat moesten meten in coachlab en daaruit zou dan de extinctie komen. maar wij hadden 1 oplossing waarvan we de concentratie wouden weten. het enigste dat we nu hebben is de extinctie en we weten nu niet hoe we naar de concentratie komen.

onze extinctie = 0.0675

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Volgens de wet van lambert beer zou dit lineair moeten zijn en die grafiek bevestigt dat. Je hebt dus de lineaire functie nodig die het verband weergeeft tussen de extinctie en de concentratie. Dat kan heel eenvoudig in excel met de functie lijnsch(atting).

In die functie spreken y-bekend en x-bekend voor zich en die anderen mag je weglaten in dit geval. Dan selecteer je de cel waar je de functie in hebt geschreven en diegene er rechts naast. Een druk op F2 waarna je ctrl+shift+enter drukt en je krijgt in de linkercel de richtingscoëfficient en in de rechtercel het intercept. Dat laatste is in jou geval echter verwaarloosbaar en die eerste is 7,74.

Dus: 0,0675 / 7,74 = 0,009 mol/L