wat zijn de fysische verschillen tussen leindingwater en zuiver water?

Het moet iets te maken hebben met de mineralen & over de + en - ladingen...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zuiver water is H2O, in leidingwater zitten allerlei mineralen en zouten en andere stoffen die er niet uitgefilterd zijn door de waterbedrijven, of die er via de leidingen ingekomen zijn. Mijn gok is dat door de zouten + en - anders kan liggen, maar dat kan iemand anders vast beter vertellen.

Antwoorden (5)

De term zuiver water wordt soms verwisseld met drinkbaar water, en dat betekent dat er geen stoffen in het water aanwezig zijn die ons lichaam op een of andere manier ziek kunnen maken. In plaats van zuiver water is het beter te spreken van pur water, en dit is water dat enkel bestaat uit water moleculen(H2O), en kan gevormd worden door synthese, 2 atomen waterstof(H) en 1 atoom zuurstof(O). Water verkregen via destillatie zal dit ook benaderen. Omdat Pur water zeer agressief is t.o.v. zijn omgeving lost het gemakkelijk mineralen op, zo zal natriumchloride(NaCl) oplossen in water door te dissociëren in Na+ ion en Cl- ion. Niet alle mineralen lossen op in water, bv. Calciumsulfaat(CaSO4). Leidingwater is beladen met mineralen die niet schadelijk zijn voor onze gezondheid, in tegendeel zelfs sommige mineralen hebben we nodig voor onze levensfuncties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zuiver water (gedistilleerd of gedemineraliseerd water), bevat geen 'vreemde' zouten van bijvoorbeeld calcium of magnesium en mag niet als leidingwater gebruikt worden omdat het te gemakkelijk schadelijke stoffen kan oplossen.
Leidingwater bevat voornamelijk calcium- en magnesiumzouten waardoor bovenstaand effect vermeden wordt. Te veel van deze zouten maakt het water hard waardoor meer zeep nodig is.
Om meer te weten te komen over hardheid van leidingwater, zie Wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterhardheid
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zuiver water is een dynamisch evenwicht tussen H2O en H3O(+) en OH(-) -Ionen
Genoteerd als 2H2O <=> H30 + OH-
Maar dan het wetenschappelijke sijmbool voor <=> die eigenlijk bestaat uit 2 halve pijlen(horizontaal gehalveerd en de bovenste wijst naar rechts en de onderste naar links)
Zuiver water heeft een PH van 7 (neutraal.)
Los hier een willekeurige stof in op en het is niet meer zuiver en zal de PH naar boven of beneden verschuiven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Water

In leidingwater zitten velen stoffen opgelost(naast ionen van de leiding zelf)
http://www.lenntech.nl/samenstelling.htm
Deze sporen zijn minimaal en niet rendabel om het verder te zuiveren voor gebruik door huishoudens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet wat je niveau is dus ik zal het zo simpel mogelijk uit proberen te leggen.
Zuiver water heeft te maken met de moleculen. Een zuivere stof bestaat uit maar 1 soort moleculen. In dit geval water(H2O).
In leidingwater zitten een heleboel stoffen opgelost. Dit betekend dat het een mengsel is van verschillende moleculen.
Als zouten oplossen in water veranderen altijd ook wat fysische eigenschappen zoals de dichtheid en het kookpunt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Strikt genomen zijn er nauwelijks of geen fysische verschillen, alleen chemische. Die zijn, voorzover ze er toe doen, hierboven al beschreven.
Je zou nog wel kunnen zeggen dat chemische bestanddelen sommige fysische eigenschappen beïnvloeden. Veel zout verbetert de elektrische geleiding, andere stoffen kunnen bijv. de viscositeit veranderen.
Als het over mineralen en + en - ladingen gaat zal wel bedoeld worden dat bij een hoog mineralengehalte de elektrische geleiding van water toeneemt. Zuiver water bevat geen mineralen en geleidt dus relatief slecht. Leidingwater bevat wat mineralen en geleidt elektriciteit beter, nog niet geweldig, maar het is een duidelijk meetbaar verschil.