Welke voel je, het voltage of de ampere?

Stel dat ik twee stroomdraden heb, van beide 500 watt. De ene heeft 220 volt en de andere 12. Welke van de twee doet dan het meeste zeer, en welke is het gevaarlijkst?

Toegevoegd na 58 minuten:
Vanwege meerdere: "dat ligt eraan..." wil ik gewoon vragen welke van de twee zorgt voor het nare gevoel, en hoe dat zit in alle gevallen die mogelijk zijn, denk aan gelijkspanning of wissel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leesvoer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrocutie
Het zal er n.l. ook van af hangen of het wissel of gelijkspanning is.
En ampere = W/V dus 500/220 = 2,27 ampere en 500/12 = 41,67 ampere.

Het beste antwoord

Een draad heeft geen wattage. Watt is het vermogen van iets dat stroom gebruikt, zoals een lamp of elektrisch apparaat.

Goed, stel je dat de elektriciteit door jou gaat stromen. Dan hangt het van de stroomsterkte af 'welke het zeerst doet'. Die stroomsterkte drukken we uit in Ampère. Als die stroomsterkte bij beide hetzelfde is en hoog genoeg is, dan is het schrikeffect het grootst bij 220 Volt.

De weerstand speelt ook een rol. Iemand die op rubberzolen op een droge ondergrond staat en onder stroom komt te staan, kan meer 'verdragen' dan iemand die met blote voeten op nat gras staat.

Bij geringe stroomsterkte kun je een spanning van duizenden Volts 'doorstaan'.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een voorbeeld daarvan is schrikdraad. Om Wikipedia te citeren:
"Op de draad staat een (meestal pulserende) hoge elektrische spanning (2 - 10 kV), waardoor degene die het schrikdraad aanraakt een gevoelige schok krijgt. Door de lage stroomsterkte is de schok niet gevaarlijk."
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zo werkt het niet. Draden zijn geen 500 Watt. Er kan een bepaald vermogen worden geleverd onder bepaalde omstandigheden.
Alle spanningen boven de 60 volt kunnen gevaarlijk zijn.
12 volt is nooit gevaarlijk voor mensen. 220 volt (eigenlijk 230 volt) is heel erg gevaarlijk.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar waarom ga je dan niet dood als je schrikdraad aan raakt? Daar staat een spanning op van meer dan 2000 volt.
Reddie
10 jaar geleden
@Wertos, die 200 volt staat er telkens maar een paar milliseconden op. Dat is te kort om je hartritme te verstoren. (De hartcyclus beslaat zo'n 1000 milliseconden).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Reddie, de electrische voeding van een schrikdraad kan geen vermogen leveren. Daarom dat schrikdraad aanraken niet gevaarlijk is. Heeft niets te maken met de tijd.
wisselstroom is gevaarlijker omdat je hart mee wil gaan kloppen op 50hertz (50) kloppen per minuut. dat doet je hart automatisch omdat je hart word gestuurd door stromen die je lichaam maakt.

Toegevoegd na 4 minuten:
sorry. per seconde
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
sorry .per seconde