Kan je de oppervlaktespanning van water ook doorbreken zonder zeep?

Ik zag laatst een scheikunde proef waarbij kleurstoffen in het water werden gedaan en die bleven liggen waar ze lagen. Zodra er een wattenstaafje met een beetje zeep in werd gedaan zag je de kleurstoffen meteen dispergeren in het water. Kan iemand me het proces hierachter verklaren en mij misschien vertellen of dit ook kan met een eetbaar alternatief? Ik zou dit namelijk heel graag willen toepassen in een eetbaar garnituur maar dat kan niet zolang er zeep in zit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Door het toevoegen van een emulgator, kan men niet in water oplosbare producten toch in water dispergeren. Een emulgator is een relatief lange molecule met een kop en een staart. De molecule plaats zich tussen water en de te dispergeren substantie en maakt zo een oplossing. Naargelang de toepassing wordt er in de voedingsindustrie een waaier eetbare emulgators gebruikt, die lijst kun je vinden in de E400-495 nrs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kristal
10 jaar geleden
Zijn er geen andere oplossingen dan deze? Emulgatoren zijn nu eenmaal niet aan te bevelen in voedsel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord. Mag ik toevoegen dat vaak lecithine als emulgator wordt gebruikt. Lecithine is E322. Kristal, waarom zijn emulgatoren niet aan te bevelen in voedsel ??? Je vindt ze in in heel veel voedingsproducten !
Kristal
10 jaar geleden
Jeedeewee, de emulgator die jij noemt, E322, is een natuurlijke emugator, in dit geval een onschadelijke. De emulgatoren die allymaurice benoemt zijn de synthetische, zoals o.a de E430, E431. Die zijn niet goed voor je lichaam, je lichaam kan er niets mee, net als bepaalde kleurstoffen etc. Dat het in veelvoedingsproducten toch gebruikt wordt zegt niets of iets gezond is of niet (denk b.v. aan suiker). Het is ook niet nodig synthetische stoffen in eten te gebruiken en je lichaam almaar vuil eten op te laten nemen. (Vergelijk het met vervuilde benzine in een auto). In de natuurvoedingswinkel waar ik werk komt synthetische emulgatoren in geen énkel produkt voor terwijl wij ruim 3000 verschillende produkten verkopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord maar hiermee krijg ik een egale emulsie, ik zou hem juist "gemarmerd" willen hebben.