Led verlichting van een auto achter je 'beweegt' in binnenspiegel, hoe kan dat?

Ik vraag me nu al een tijdje het volgende af;
Als ik in me binnenspiegel van me auto naar de auto achter me kijk en ook led verlichting heeft (zoals de meeste nieuwe audi's en BMW's bijvoorbeeld) dan beweegt het licht van die rij ledjes als een golvende beweging heen en weer in het spiegelbeeld, alsof die ledjes loszitten in de bumper... hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
ronron1212
10 jaar geleden
Is echt een goede vraag is mij ook al vaker opgevallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kan er ook geen reden voor bedenken... op internet ook al lopen zoeken... misschien iets met het aantal Hz van de led verlichting ofzo
ronron1212
10 jaar geleden
je ziet het ook als je op straat staat of loopt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geweldig! Hoe komen ze er op? Als bestuurder heb je er zelf weinig aan, maar ik zelf begon al aan mezelf te twijfelen. Heb al 3x zo'n wiebelende lampenset gezien bij Volkswagen en dacht dat zijn bumper los zat. En collega's (autofreaks die menen alles te weten) kwamen er ook niet uit.
Bedankt, ik kan een stuk geruster de snelweg op.

Het beste antwoord

Er is hier sprake van een stroboscopisch effect. LED's van auto's branden niet constant, maar ze knipperen met hoge snelheid. Dat is gedaan om de helderheid van de ledjes te kunnen regelen. Jouw binnenspiegel trilt met een frequentie (door de trillingen in je auto), bij die combinatie ontstaan leuke effecten als je naar die ledjes kijkt via dat spiegeltje. Als je snel met je hoofd/ogen draait zie je ook bepaalde effecten als je naar dat soort led's kijkt.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als dat zo zou zijn dat zou dit bij alle led verlichting moeten zijn, ik zie ook vaak genoeg auto's met zo'n led strip waar het bewegende effect niet aanwezig is, hoe is dat dan te verklaren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, Dit lijkt dus een beetje het zelfde effect als je naar een oude beeld monitor kijkt of beeldbuis TV en met je lippen op elkaar gaat blazen... (net zoals je op een didgeridoo moet doen). Dan zie je op het beeldscherm ook de zwarte 'refresh rate balken'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
weer een beetje wijzer ;)