welke spanning geeft een batterij als hij om en om in serie is geschakeld?

Ik moet deze vraag beantwoorden voor een oefenproefwerk, maar snap hem niet. Kan iemand mij een antwoord geven op deze vraag of het uitleggen? Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Ik zal het proberen uit te leggen,

ik neem in het voorbeeld gewoon een normale AA batterij van 1,5 volt

Als jij 2 batterijen in serie wil dan moet je min - verbinden met de plus + van de eerste batterij of anders om,

als jij 2 batterijen van 1,5 volt in serie zet word het totale voltage 3 volt,

dus als jij dit met twee 9 volt batterijen doet heb je 18 volt, etc.

en als jij drie 9 volt batterijen gebruikt heb je 27 volt,

Toegevoegd na 2 minuten:
zie de afbeelding, de stroomsterkte ( ampere ) blijft wel gelijk, als je dit wilt verhogen dan moet je de batterijen in een parallel schakeling zetten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks begrijp het nu helemaal