wat is het hardste geluid ooit ?

k heb een opdracht op school en daar voor moet k weten wat het hardste geluid is dat er ooit gemeten is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (1)

Het allerhardste geluid dat door luchtverplaatsing kan optreden is 194 decibel. Waarom het niet nog harder kan?

Heel logisch: geluid verplaatst zich in golven door de lucht. Hoe harder het geluid, hoe meer de lucht wordt samengedrukt. En je kunt natuurlijk niet meer lucht samenpersen dan er is. Bij een geluidssterkte van 194 dB worden alle luchtmoleculen verplaatst. Er omheen is dan helemaal geen lucht meer aanwezig en er onstaat dan ook een kortdurend vacuüm.

Het geluidsvolume wordt zachter naarmate je verder van de bron afstaat. Dat komt deels doordat de golven zich uitspreiden, zodat de hoeveelheid geluidsenergie wordt verdeeld over een groter gebied. Net zoals je minder licht hebt als je verder van de lamp zit. Bovendien absorberen de meeste materialen geluid en uiteindelijk blijft er geen golf meer over. En dat is maar goed ook, anders zouden we in een oorverdovende wereld leven.
Op de link zie je wel geluiden harder dan 194 decibel. Waarschijnlijk zijn die niet geregistreerd maar berekend. Door de afstand tot de bron van het geluid erbij te betrekken.
De eerste op die lijst bijvoorbeeld is nooit op dat moment gemeten omdat men pas tijden later op de betreffende plek aankwam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vertrouw dat lijstje maar niet 130 db voor een acdc concert is gewoon onmogelijk voor elk concert trouwens