Beinvloed licht stofvorming?

Stel, we hebben twee identieke, hermetisch afgesloten schone kamers. Het enige verschil is dat de een wel en de ander geen raam heeft die buitenlicht geeft. Zijn deze kamers na verloop van tijd net zo stoffig of zal de lichte kamer het meeste stof bevatten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit kan ik even niet laten:

De lichte kamer lijkt stoffiger. Beide kamers worden als ‘schoon’ omschreven, niet als ‘steriel’ en ‘stofvrij’. Fotonen kunnen uit zwevende stofdeeltjes electronen losbreken of ‘aanslaan’, sommige deeltjes worden dan superlicht electrisch geladen en trekken andere deeltjes aan. Die ‘klontjes’ worden zwaarder en waar in de donkere kamer het stof in de lucht blijft, zullen in de verlichte kamer meer deeltjes zwaar genoeg worden om neer te slaan en een laagje stof op te grond te laten ontstaan.
Microscoop meebrengen, want het verschil zal onderweldigend zijn.
Maar netto: de totale hoeveelheid stof in de lucht en op de grond blijft gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

deze kamers zijn net zo stoffig.

Stof wordt -voor zover we weten- niet gevormd door het neerslaan van fotonen in de vorm van stof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit maakt niet uit, alleen lijkt een zonnige kamer soms stoffiger omdat alle stofdeeltjes verlicht worden...