verdwijnen wolken na de regen, of vervágen wolken na de regen?

iedereen zegt "er komt regen uit de wolken", maar iedereen heeft geleerd op school dat water verdampt, een wolk wordt, en als regen weer naar beneden komt, verdampt, wolk wordt, neerslag wordt, etc, etc,

dus er is niet ál een wolk in de lucht die het opvangt ofzoiets zoals een spons

nou zat ik me af te vragen: blijven de wolken in de lucht hangen nadat het heeft geregend...., of verdwijnt de hele wolk als het heeft geregend, als gevolg van het feit dat een wolk eigenlijk gewoon kleine druppels zijn?

rare vraag misschien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wolk
Reddie
10 jaar geleden
In je laatste alinea beschrijf je precies hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@reddie
Als ik zelf het antwoord wist, ging ik natuurlijk niet die vraag stellen

Het beste antwoord

Je moet het feitelijk bekijken als wanneer je water laat koken. Dan zie je ook damp wat dan feitelijk de wolk is. Nu zal je zeggen dat de zee of de rivieren niet koken en dat je ook damp hebt. Dat is juist maar water verdampt ook op lage temperaturen, water laten koken versneld alleen maar deze reaktie. Dus tijdens het koken zie damp opstijgt. Damp bestaat, voor het gemakkelijk voor te stellen, zeer kleine druppels.
Wanneer deze kleine druppels op het glas van het venster terecht komen dan zullen deze druppels samenklonteren tot steeds grotere druppels doordat het glas koud is. Daardoor is het venster bedampt. Nog altijd is er geen regen. Wanneer er nu steeds meer damp tegen het raam komt dan zullen de kleine druppels steeds tot grotere druppels samenklonteren, totdat de druppels zo groot en zwaar worden dat ze naar beneden glijden langs het raam. Op dat moment onstaat regen als we het in een wolk bekijken. Natuurlijk zijn er geen ramen in de wolken, Maar de koude van de vensters wordt in wolken vervangen door koude temperatuur . Je moet ook onthouden dat warme lucht zeer veel water(damp kan opnemen voordat het verzadigd is, terwijl koude lucht juist minder water(damp) kan opnemen. Dit is de reden waarom tijdens het vriezen de lucht zeer droog is. Dus als een wolk in een koude luchtlaag terecht komt dan gebeurd hetzelfde als op het venster.
Onweer en hevige regen ontstaat meestal wanneer dat het warm is geweest en er zeeeeeer veel water is verdampt.
Dus om nu op uw vraag terug te komen wordt er damp van de wolk omgezet in regendruppels, waardoor er een deel van de wolk verdwijnt. Natuurlijk kan er ook waterdamp bijkomen zodat de wolk terug vergroot of zelfs groter wordt.
Maar volledig verdwijnen zal ze niet door de regen. Ik heb nog nooit geweten dat er een wolk boven mij was waaruit regen viel en dat die volledig droog is geregend. Gewoonlijk verplaatst zij zich verder door wind op de hoogtes van de wolken.
Maar het is inderdaad een cyclus van verdampen regenen verdampen regenen enz.
Dit is nu summier uitgelegd, want het is veel complexer.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
top! helemaal bedankt :)