Is het gevaarlijk om de rook van titaantetrachloride in te ademen?

Wij maken een windtunnel en we willen de luchtstroom laten zien door water en titaantetrachloride te mixen waardoor er rook ontstaat.
We weten alleen niet zeker of het gevaarlijk is om dit in te ademen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja, dit kun je beter niet doen. In vochtige omgevingen hydrolyseert het gemakkelijk en daarbij komt het corrosieve waterstofchloride vrij. Dit is niet goed voor je ogen, huid en longen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je reactie Hoe vochtig zou deze omgeving dan zijn?
Of is het risico te hoog om het te doen in een ruimte die niet zo vochtig is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laat maar stomme vraag het water maakt het vochtig

Andere antwoorden (1)

Als aanvulling op bovenstaand antwoord:
Als TiCl4 met vochtige lucht in aanraking komt, ontstaat er een zoutzuurnevel. Vocht is in vrijwel alle atmosferische lucht aanwezig. Vandaar dat het voor militaire doeleinden wordt/werd gebruikt om witte rookgordijnen te produceren tegen de vijand. Inademing van een zoutzuurnevel kan in de ergste gevallen longoedeem veroorzaken ( = zwelling van het longweefsel, waardoor ademhaling en zuurstofopname ernstig bemoeilijkt worden).