Wat is de eenheid van de evenredigheidsconstante b?

In de algemene formule voor weerstand: F=-bv.
Als ik de eenheden controleer komt er kg/s uit, is dit juist?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Fw = -b . v
Fw de weerstandskracht in N
b een evenredigheidsconstante met een te bepalen eenheid
v de snelheid in m/s

Het minteken geeft aan dat de weerstandskracht altijd tegengesteld gericht is aan de snelheid.

Ik gebruik de schrijfwijze [F] voor de eenheid van de grootheid F (kracht)

De eenheid van kracht is Newton, verder geldt 1N = 1kg . m/s^2
Dit laatste volgt uit de 2e wv Newton: F = m.a -> [F] = [m].[a] -> N = kg . m/s^2
immers a is versnelling in m/s^2

Jouw formule kun je schrijven als:
[F] = [b] [v] -> kg . m/s^2 = [b] . m / s -> beide kanten delen door m/s ->
kg/s = [b]

Je hebt het dus correct gedaan