Wat is het verschil tussen de normale verbranding van methaan en een explosie van methaan?

(Weet iemand ook de reactievergelijking van deze explosie?)

en waarom krijg je dan geen explosie als je het gas aansteekt bij een brander?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Antwoorden (1)

Chemisch gezien is er geen verschil tussen het verbranden van methaan en het ontploffen van methaan. De reactievergelijkingen zijn dan ook precies hetzelfde.

Het enige verschil is de snelheid waarmee het gebeurt.

Bij een ontploffing heb je een mengsel van methaan en zuurstof (in de juiste verhoudingen) nodig. Methaan en zuurstof moeten goed gemengd zijn. Als je nu dat mengsel aansteekt, zal het vlamfront (zo heet de grens tussen het gebied waar het mengsel al brandt en het gebied waar het mengsel nog niet brandt) met enorme snelheid door het mengsel bewegen. In gewone taal: het kleine stukje brandende mengsel (dat jij hebt aangestoken) steekt het naastliggende gas aan, dat steekt het daarnaast liggende gas aan, enzovoort, tot alle gas ontbrandt; dat gaat supersnel.

Alle methaan verbrandt dus in een heel korte tijd. Daardoor komt alle energie bijna tegelijk vrij, en dat geeft de explosie.

Bij een brander brandt het methaan dat al uit de brander is gestroomd. Het methaan dat nog IN de brander zit kan niet worden aangestoken door de vlam, want in de brander is geen zuurstof.

In dit geval zal het methaan dus geleidelijk verbranden, en wel precies zo snel als het uit de brander komt. Als er per minuut 100 ml methaan uit de brander komt, zal er dus ook 100 ml methaan per minuut verbranden.

Toegevoegd na 1 minuut:

Oh ja, de reactievergelijking. Die is dus voor gewone verbranding en voor een explosie hetzelfde. Als we uitgaan van volledige verbranding, is de reactievergelijking

    CH4 + 2O2  -->  CO2 + 2H2O

Cryofiel
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Ongelofelijk mooi en helder uitgelegd. +