Hoe werken de ijzeren draadjes die een waterleiding kunnen vinden?

Door in elke hand een ijzerdraadje te nemen dat de vorm van een L heeft, met het korte gedeelte los in de hand, kun je door langzaam te gaan lopen een zoekgeraakte waterleiding vinden. Hoe dichter bij de waterleiding, hoe meer de ijzerdraadjes naar elkaar toe gaan. Boven op de waterleiding zullen de ijzerdraadjes loodrecht naar elkaar toe wijzen. Maar hoe is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Het is wetenschappelijk aangetoond dat dit niet werkt. Wikipedia drukt het voorzichtig uit:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Wichelroede
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Het is wel mogelijk, hoor. Maar dan alleen als degene die de wichelroede vasthoudt zelf al weet waar de waterleiding zou moeten/kunnen liggen. Sommige mensen zijn er echt van overtuigd dat ze de waterleiding dan niet vinden op grond van hun eigen kennis, maar door de "magische krachten" van de wichelroede. Weet je nog die grote gasexplosie in Utrecht Overvecht, ongeveer een jaar geleden? Daarbij is zelfs een dode gevallen, als ik me goed herinner. Die explosie werd veroorzaakt doordat iemand besloot om niet op de tekeningen te kijken of er ergens leidingen lagen. Hij had meer vertrouwen in de wichelroede dan in de officiële tekeningen. Op de tekeningen stond een gasleiding. De wichelroede zei echter dat er niets in de grond lag. Dus gingen ze gewoon graven, dat was immers veilig volgens de wichelroede. Toen volgde een gigantische explosie en daarna een grote brand...
Die ijzeren draadjes zijn samen noem je een wichelroede.
Overigens mogen dit ook takjes of wat dan ook zijn.
Ik geloofde daar dus ook helemaal niets van tot dat ik zag dat
mijn toenmalige schoonvader er mee bezig was. Hij heeft het me
voorgedaan en ik moet zeggen, ik kon het opeens ook!
Totdat, hij niet in mijn buurt was. Dan werkte het totaal niet.
Wij deden ipv water een koperen staafje dat werkt het zelfde.
Helaas leeft hij niet meer anders had ik het graag met mn telefoon
vastgelegd. Ik denk dat oudere mensen dichter bij de natuur staan
en daardoor wellicht dingen kunnen waar wij "jongeren" sceptisch
tegenoverstaan.