De gravitatieconstante G (ook bekend als de constante van Cavendish) is overal gelijk.
En is momenteel bepaald op 6,67384x10^-11 m^3 kg^-1 s^-2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom heet het ook een constante.. Ik vermoed dat de vraagsteller de valversnelling g bedoelt.
Wat je vraagt is niet gemakkelijk.. Ik ben niet 100% zeker of je wel goed begrijpt wat de gravitatieconstante precies is. Mijn inziens is deze niet plaatsgebonden maar eerder (het woord zegt het zelf) 'constant' over heel de aarbol. De gravitatieconstante is een natuurkundige constante die gelijk is aan de kracht (in Newton) die twee voorwerpen van elk 1 kilogram, op een afstand van 1 meter op elkaar uitoefenen. De valversnelling kan je vinden in de tabellenboeken waar zulke zaken in opgesomd zijn.

De gravitatieconstante is dus te bepalen door het uitvoeren van een test, de meest gebruikte test hiervoor is het torsiebalans experiment van Cavendish. Daaruit volgt een ingewikkelde conclusie waarvoor ik je naar bron 2 doorverwijs.

Wat wel plaatsgebonden en veel gemakkelijker te berekenen valt is de valversnelling. Ik denk dat je misschien eerder naar deze vraagt dan naar de gravitatieconstante?
De valversnelling of zwaarteveldsterkte is de versnelling waarmee voorwerpen naar de aarde vallen in vrije val, dus als er geen andere krachten op werken dan de zwaartekracht (= geen luchtweerstand en dergelijke). Deze is niet over heel de aarde gelijk omdat de aarde om zijn eigen as draait en daarom een middelpuntvliedende kracht ondervindt. Deze centrifugale kracht is recht evenredig met de afstand tot de omwentelingsas (verticaal en dus door de polen) wat dus wil zeggen dat de kracht het grootst zal zijn op de evenaar. De aarde is trouwens niet volledig rond, deze is afgeplat op de polen. Op de polen zit men dus dichter tegen het middelpunt van de aarde en zal de invloed van de zwaartekracht hoger zijn. Ook op invloed op de valversnelling is de dichtheid binnenin de aarde. Hoogteverschillen kennen vrijwel geen invloed.

Om dus nu tot een conclusie te komen: Arizona is gelegen op het Noordelijk halfrond en ligt daarom boven de evenaar. Gemiddeld is de valversnelling (of kortweg zwaartekracht) 9,81 m/s tot de tweede. In Arizona is dit ongeveer 9,796 m/s tot de tweede.

Om de valversnelling te berekenen hebben we dus wel de gravitatieconstante nodig (zie Bron 1), bij Newtons gravitatieconstante betreft 6,6742 x 10(tot de-11e) N m(tot de 2e)/kg2 (tot de 2e).

Zo, ik hoop dat dit min of meer voldoende is om op je vraag te antwoorden. Ik ben zeker geen 'expert' in het gebied waar je vraag over gaat, eerder iemand met (een meer dan gezonde) interessezin.

Groeten,
JJanom.