Kun je een geweer/pistool afschieten buiten de dampkring?

In mijn beleving vuur je een kogel af door kruit tot ontbranding te brengen etcetera. Daar is zuurstof voor nodig. Ik las laatst een SF-verhaal over mensen op de maan die slaags raakten met buitenaardsen op de maan en buiten, op het oppervlak dus in het luchtledige, een geweer wilden afschieten. Dat zette me aan het denken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tijd terug schoten ze bij Myth Busters verschillende vuurwapens af onder water, ook zonder zuurstof dus. Ging prima.

Het beste antwoord

De moderne kruitsoorten bevatten helemaal geen kalium nitraat/ zwavel/ koolstof maar nitrocellulose.
Dit is een stof die door verandering van bindingen CO2, H2O, stikstofoxiden en veel energie afgeeft ongeacht of er nu wel of geen lucht in het patroon zit, het slaghoedje bevat soms loodazide welke door een klap ontleedt in lood en stikstof, dit gebeurt als een detonatie welke drukgolf het "kruit" doet ontbranden/ontleden.
Alleen vocht zou dit proces kunnen verstoren maar de afwezigheid van lucht/zuurstof NIET.
Dus kun je met (moderne) vuurwapens op de maan schieten en met nog eens veel meer impact ook.
Omdat de zwaartekracht aldaar 1/6 is daalt de kogel slechts ongeveer 1.6 meter per seconde en verliest door het ontbreken van de dampkring geen energie zodat de kogel tot inslag zijn energie behoudt. Zou de kogel ongeveer 2KM/S afleggen dan zou hij zelfs bij recht vooruit schieten zijn omloopbaan verlaten en sommige speciale munitie haalt die snelheid, in theorie zou je dan rechtuit schietend jezelf in de rug kunnen raken, als net de ontsnappingssnelheid van de maan gehaald wordt, de dalingsnelheid is dan immers gelijk aan de bolling van de maan en blijft hij even hoog boven de maan vliegen (kraters en andere hogere oneffenheden niet meegerekend).
De afwezigheid van een atmosfeer remt de kogel dus niet af.
En dat beetje lucht in het patroon zit er alleen maar in om de patroon niet geheel te vullen met nitrocellulose kruit , waardoor de drukgolf van het slaghoedje zich in de hele patroon kan verspreiden.
Dus het lucht in de patroon heeft geen functie in de zuurstofleverantie, in vacuum zou de lucht ook langzaam uit de patroon langs de kogel ontsnappen.
Je zou dus op grote afstand vijanden uit kunnen schakelen .
Als voormalig vurwapen-schietinstucteur heb ik heel wat voorlichting over de werking van wapens en vooral patronen gegeven.
Buskruit wordt in moderne wapens NIET gebruikt, de giftige corrosieve dampen en gassen beschadigen de loop al heel snel.
Modern "kruit "rookt ook niet, buskruit doet dat wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In principe zou dat kunnen met oog op zuurstof. Sommige vuurwapens kunnen namelijk ook onder water schieten, waar ook geen zuurstof is. In de patronen zit genoeg zuurstof om ontbranding mogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zuurstof is niet nodig, bij het ontleden van het kaliumnitraat komt zuurstof vrij. Wat het koolstof en zwavel ontsteekt. Er is dus geen zuurstof van buitenaf nodig. Daarom kunnen vuurwapens ook onderwater worden afgestoken. Dit kan je zelf eens testen door een lontje uit een rotje te trekken, deze aantesteken en proberen te blussen met water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dit kan. Er is namelijk geen zuurtstof nodig bij de chemische reactie die ontstaat bij het ontsteken van buskruit.

Ik neem voor het gemak even zwart buskruit (tegenwoordig niet meer gebruikt). Twee van de mogelijke reactie's zijn dan:

10 KNO3 + 8 C + 3 S → 2 K2CO3 + 3 K2SO4 + 5 N2 + 6 CO2
2 KNO3 + 3 C + S → K2S + 3 CO2 + N2

Zoals je ziet is er aan de linker kant van de reactie enkel het kaliumnitraat (KNO3), houtskool (C) en zwavel (S) nodig. Kaliumnitraat bevat de vereiste zuurstofatomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het schieten van de kogel zelf is geen probleem door de kaliumnitraat die verwerkt zit in het buskruit, het wegwerpen en laden van de nieuwe kogel daar integen zal waarscheinlijk niet werken omdat dat zwaartekracht nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet juist.
Enigste probleem is, wanneer het wapen, niet door genoeg massa wordt tegen gehouden, dat het in de tegengestelde van de kogel achteruit zal bewegen. En daardoor bij half en automatische wapens niet genoeg kracht op het sluitstuk wordt gezet waardoor het niet ver genoeg achteruit beweegd en daardoor de huls niet voldoende uitwerpt. Maar wanneer de schutter stevig is vastgemaakt aan het ruimteschip of labo en hij het wapen goed vasthoud er voldoende kracht op het sluitstuk wordt gezet, waardoor de huls wordt uitgeworpen en voor eeuwig in de ruimte wordt geslingerd.
Het zal zelfs vlotter gaan door het ontbreken van zwaartekracht en atmosfeer.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jumper: dat is bij SOMMIGE wapens niet juist.
Een kogel zit niet volledig vol met kruit. Een groot gedeelte is gevuld met lucht.
Onder voorwaarde dat de kogel de huls goed afsluit en daardoor de lucht niet uit de huls verdwijnt en de chemische reaktie, zal het slaghoedje ontbranden en daardoor ook het kruit.
Wel moet de schutter zien dat hij goed bevestigd is aan het moederschip of labo, anders zal hij door de terugslag in tegengestelde richting voortbewogen worden.
Dus in theorie zou je een wapen kunnen gebruiken als aandrijving in de ruimte.
Ik zal de wapenhandelaars maar niet op gedachte brengen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een duim naar beneden zonder te zeggen waarom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Robby BB