Hoe oud is het water uit de kraan op het moment dat je de kraan open zet?

Als het water is gefiltreerd en in de leiding zit duurt het nog even voordat het in de huizen komt en daadwerkelijk in het glas zit. Hoeveel tijd zit daar gemiddeld tussen? En hoe oud is dus het water wat ik uit de kraan drink? De tijd tussen zuivering en in het glas.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ïnteressant! Ik volg hem!

Het beste antwoord

Water heeft geen ouderdom, het wordt gevormd uit 2 atomen waterstof(H) en 1 atoom zuurstof(O) als resulaat van fysico-chemische processen en kan zo ook ontbonden worden. Als er bedoeld wordt hoe lang water in de leiding verblijft dan hangt dit af van het volume van de leiding en het afnamedebiet als volgt: volume(vb a liters)/afname(vb b liters/ uur) geeft een verblijfstijds van b/a uren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

water is heel oud want het zit in een kringloop en verdwijnt eigelijk niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast bewegen ook in stilstaand water de moleculen alle kanten op en kan het dus gewoon bewegen. Het is afhankelijk van het niveau waarop je het bekijkt denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland kan een slok water een paar maanden tot wel 30.000 jaar oud zijn.
Hoogleraar Frans van Geer doet onderzoek naar grondwater. Je hebt het eigenlijk alleen over de leeftijd van water als het om grondwater gaat. De leeftijd wordt gerekend vanaf het moment dat het water in de bodem infiltreert. Niet alle drinkwater in Nederland komt uit grondwater. Er is ook oppervlaktewaterwinning, bijvoorbeeld bij de Biesbosch. Dicht bij het oppervlaktewater zit grondwater maar een paar maanden in de grond. Denk aan duinwaterinfiltratie. Grondwater uit diepe lagen kan duizenden jaren oud zijn. Meestal geld de regel: hoe dieper, hoe ouder. In de buurt van Den Bosch is dat dus zelfs 30.000 jaar.
Bronnen: