Hoe hoog moet het alcoholpercentage zijn in een fles drank, wil het niet bevriezen in de vrieskou buiten?

Stel, je legt een fles drank buiten in de bosjes. Het is nacht, en de temperatuur ligt rond de -8 graden Celsius. Hoe hoog moet het alcoholpercentage dan zijn, wil het niet bevriezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
144.8K
anneliez
11 jaar geleden
als je het uit gaat testen: zolang die fles stil blijft liggen kan het zijn dat hij onderkoeld raakt, dus onder het vriespunt komt zonder te bevriezen. Als je hem dan oppakt, kan hij door de beweging in 1 keer bevroren zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je! Maar hoe kan het dan dat hij door één beweging alsnog bevriest?

Antwoorden (2)

vriespunt van alchol is (-114 °C), van water (0°C).
Bij 20% alcohol is het vriespunt dus 0.2 * -114 + 0.8 * 0 = -22 graden.
Bij 40% alcohol is het vriespunt dus 0.4 * -114 + 0.6 * 0 = -44 graden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
iedere som waarin * 0 staat heeft als antwoord 0, dus de sommetjes hierboven moeten zijn 0.4 * 114 = 45,6 [+/- omdraaien] = -45,6 graden Celsius of 0.4 * (-114) = -45,6 graden Celsius
Zoals je ongetwijfeld weet, alcohol (ethanol) heeft een erg laag vriespunt, zo’n -115°C, en naarmate je meer water ermee mengt, gaat de vriespunt omhoog.

Via de link kan je zien hoe dit proces ongeveer gaat.

Met een alcohol percentage van 40% is de vriespunt -23°C, en dat is net iets kouder dan een normale vriezer voor thuis, die rond de -18 of -20°C zit. Een fles wijn met een alcohol percentage van 12-13% zal dan in theorie rond de -5 of -6°C vriezen.

Maar alcohol is niet de enige factor die het vriespunt van een drank bepaalt. Andere stoffen die opgelost zijn in je drank (suikers, zouten, allerlei organische smaak- en kleurstoffen) hebben invloed hierop, en hierdoor daalt de vriespunt nog iets verder.
De ene drank heeft uiteraard meer stoffen in oplossing dan de andere, neem b.v. wodka, die bijna uitsluitend uit alcohol en water bestaat, en martini, die heel veel suiker bevat. Wat je ook kan krijgen, is dat sommige van de opgeloste stoffen gaan kristalliseren voordat de drank daadwerkelijk bevriest.

Dus het is niet een-op-een uit de alcohol/water verhouding te zeggen op welke temperatuur je drank zal bevriezen, maar het blijft sowieso de belangrijkste factor.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor alle duidelijkheid "vriespunt daalt" betekent dat de temperatuur lager moet zijn, wil je de drank laten bevriezen.
Dus met toegevoegde zout of suiker, dan moet de temperatuur lager zijn. Dat is ook de reden waarom de wegen met zout gestrooid worden: om het vriespunt van het water op de wegen te verlagen zodat er zich geen ijs vormt.