Kun je sneeuw smelten door ernaar te schreeuwen?

Als geluid wordt geabsorbeerd wordt het omgezet in warmte. Sneeuw heeft een zeer goede akoestische demping. Zou je door bijvoorbeeld te schreeuwen of een ander heel hard geluid op de sneeuw los te laten, genoeg warmte kunnen opwekken om de sneeuw te smelten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt stellen dat 1 W/m2 120 decibel is (formules in de bron), dat is met een flinke stereoinstallatie wel te produceren. Concentreer je dat vermogen op een kubusje met een insgestraald oppervlak van 100 cm^2 (speaker met hoorn), dan heb je een verwarmingselement van 100 W mits al het vermogen wordt opgenomen door de sneeuw. Een realistische waarde is 90% absorptie bij 10 cm dikte.(bron 2).
Er zit ongeveer 100 gram sneeuw in het kubusje, dus nodig aan smeltwarmte is 33400 joule, dat is binnen 371 seconden bereikt. Het duurt dan ongeveer 6 minuten voordat de meeste sneeuw in het bekerglaasje is gesmolten, gesteld dat de sneeuw al ongeveer aan het smeltpunt zat. De energie voor verwarmen is dacht ik nogal klein vergeleken met de smeltwarmte, dus die kun je op zich wel verwaarlozen zonder dat het de resultaten veel beinvloedt. Een grotere fout krijg je waarschijnlijk doordat al een gedeelte van de sneeuw begint te smelten en daardoor minder geluid wordt geabsorbeerd.

Kortom het kan, maar je zult verdomd hard in een hoorn moeten schreeuwen gedurende een minuut of 10.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sneeuw smelten met schreeuwen gaat niet lukken, er een lawine mee veroorzaken kan echter WEL.

Ijs kan men breken met ultrasoon geluid, sommige ijsbrekers gebruiken deze techniek.

Dus is er op sneeuw en ijs met (HARD!!) geluid wel degelijk invloed uit te oefenen maar sneeuw smelten, is wat te hoog gegrepen.

Ga dus niet jodelen bij lawine- gevaarlijk ijs, zeer weinig energie als een schreeuw kan de bovenlaag sneeuw over de onderlaag (ijs)) doen schuiven, menigeen heeft dit met de dood moeten bekopen.

Geluid concentreren met een parabolische reflector van een krachtige geluidbron kan zeer kleine hoeveelheden sneeuw laten smelten in het brandpunt maar er zijn betere methoden.

In theorie is het dus niet onmogelijk, maar de weerbarstige praktijk laat anders zien.