hoeveel weegt elektriciteit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Axel177 je hebt wel wat teweeg gebracht met je vraag
nog een paar reacties en ze vliegen elkaar in de haren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lol

Het beste antwoord

Electriciteit heeft geen gewicht.

Toegevoegd na 8 uur:
Mijn antwoord is wat kort door de bocht vanwege weinig tijd toen ik het opschreef, maar ik zal proberen het nu wat toe te lichten.

Electriciteit ontstaat omdat er tussen twee punten een verschil in lading is (een overschot aan elektronen ten opzichte van een tekort aan elektronen) waardoor er een stroom gaat lopen of als er een overschot aan elektronen is zonder dat er een stroom loopt (statische electriciteit). In het gedrag van electriciteit speelt alleen de lading van deze elektronen een rol en niet het gewicht van de elektronen (en elektronen wegen praktisch gezien ook al vrijwel niets). Daarom kun je netzomin als die menzen die in de reclame aan het stopcontact ruiken dat ze "oude" of "bedorven" stroom hebben zeggen dat deze stroom ook nog eens een kilootje zou wegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt omdat de potentiele energie van een volle batterij groter is dan van een lege batterij. Dat zegt niet dat de stroom die gaat lopen als je de batterij kortsluit iets weegt. Ik schat dat het "overgewicht" verdwijnt met de warmte die in de draad ontstaat als er stroom door gaat lopen. Overigens zijn die waarden heel erg klein (misschien wel niet meetbaar). De getallen waar jij het in je rekenvoorbeeld over hebt schrijf je als : 0,00000000004. Bij een batterij zal het nog wel kleiner zijn. De vraag is dan ook nog wat de zin hiervan is. Als ik de jackpot in de staatsloterij gewonnen heb maak ik me niet meer druk over het reisgeld om in Den Haag de prijs te gaan halen (zelfs niet als ik uit Tokyo moet komen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Groome: Haha inderdaad! Helemaal mee eens, en electriciteit heeft inderdaad ook geen gewicht, je eerste antwoord was wel kort, Kort maar krachtig! En meteen duidelijk, + van mij!

Andere antwoorden (2)

Het aantal kWh kun je omrekenen naar Joules. (3.6*10^6 Joule) en delen door c^2.
Dan heb je de massaenergie = 4 * 10^-11 g per kWh. Als je de sterkte van het zwaartekrachtveld weet dan weet je de aantrekkingskracht4*10^-11*g Newton, dus op het aardoppervlak bijna 4*10^-10 Newton per kWh.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat de elektronen of rondgepompt worden (gelijkstroom) of rithmisch heen en weer schuiven (wisselstroom) vindt er geen massa toename of afname plaats.
Dus bij electriciteit kan men niet van massa spreken.
Volgens E=MC^2 kun je energie omrekenen naar massa maar dat is de vraag niet.
Iets wordt niet zwaarder of lichter omdat er electriciteit doorheen gaat.
Alleen bij statische lading zou de massa door het gebrek aan elektronen (de geisoleerde geleider wordt dan onnoemelijk veel lichter en positief geladen) of een overschot aan elektronen (de geisoleerde geleider wordt onnoemelijk weinig zwaarder en negatief geladen), dit alles even los van de statische aantrekking tot de aarde die beduidend meer zoden aan de dijk zet.

Het is dus niet steekhoudend om een relevant antwoordt te geven op de vraag "wat weegt electriciteit"
Wel kun je met electrostatische electriciteit krachten opwekken en met hoge spanningen ook een sproeistraal opwekken die zo krachtig is dat een voorwerp kan vliegen zoals de levitator van Jean Naudin.

Zelf heb ik een gelijkspanningomvormer die 300KVDC geeft en de min pool gekoppeld op een spitse punt geeft een duidelijke wind doordat de gelijknamig geladen luchtionen elkaar en de punt afstoten.
Een rotor met drie spitse punten die kop aan staart liggen gaat zeer snel draaien.

Het zijn dus de effecten die de electriciteit opwekt welke kracht uitoefenen maar -zoals gezegd kun je moeilijk zeggen dat electriciteit iets weegt.