Hoe weet ik of een thermometer de juiste temperatuur aangeeft?

Kan ik dat zelf controleren? Zijn er garanties bij bepaalde thermometers?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zou hem misschien in kokend water kunnen houden en kijken of de temperatuur rond 100 graden ligt. Dit is natuurlijk niet zo nauwkeurig.

Het beste antwoord

Kokend water gebruiken is niet zo nauwkeurig vanwege de afhankelijkheid van kooktemperatuur van de luchtdruk. Als je bij de voorgeschreven luchtdruk meet, of correctie toepast dan is de afhankelijkheid zeer precies bij demiwater.
Persoonlijk zou ik mijn kwikkoortsthermometer gebruiken en wat handwarm water en bevroren demiwater, dan heb je het meest bruikbare kalibratie bereik voor wat betreft het weer. Of een weerthermometer een juiste temperatuur boven de 50 graden aangeeft is nauwelijks relevant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een thermometer is alleen goed te controleren met een andere geijkte thermometer.

Je kunt ook een elektronische thermometer er naast leggen, de afwijking van een elektronische thermometer is miniem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij die hele goedkope thermometers zal de nauwkeurigheid niet al te groot zijn. Afhankelijk waar je de thermo voor wilt gebruiken is een verschil van 1 graad ook niet zo veel.

Zelf testen: thermometer in gecrusht ijs leggen, dan moet ie 0 gr aangeven. Vervolgens in kokend water, dan moet ie 100 gr aangeven:

http://www.tservice.nl/CMS/index.php?option=com_content&task=view&id=86&Itemid=191

Garantie zal er wel op bestaan als het ding kapot gaat, ik denk niet dat de garantie zo ver gaat dat door verkeerde weergave van temperatuur bepaalde dingen fout zijn gegaan (en die dan moeten worden vergoed):

http://www.tservice.nl/CMS/index.php?option=com_content&task=view&id=86&Itemid=191
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
100 gr? Afhankelijk van je luchtdruk dan he.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Zelf testen: thermometer in gecrusht ijs leggen, dan moet ie 0 gr aangeven. Vervolgens in kokend water, dan moet ie 100 gr aangeven:" IJs op zich kan kouder zijn dan 0gr. C., smeltend ijs heeft een temperatuur tussen +0 en + 4 gr. C. Water kookt ook bij een hoger temperatuur dan 100gr. C, En als je het wilt meten dien je het te doen bij een toestand van gelijke luchtdruk, bij een lage luchtdruk kan het al 1gr. eerder koken dan bij een hoge luchtdruk. Controle kan dan ook alleen geschieden doormiddel van een geijkte thermometer.
In een bak met smeltend ijs/ sneeuw is de temperatuur altijd precies nul.
Gooi je er een handje zout bij, dan zakt het naar min 7. ( duurt even)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal correct +
Een thermometer is waarschijnlijk betrouwbaar als hij in een bakje ijswater (liefst demiwater) welke reeds even staat zodat de temperatuur in de vloeistof gelijk (homogeen) verdeeld is 0.0graden aangeeft en bij meer dan 4 minuten homogeen kokend demiwater bij 1013HPA luchtdruk 100.0 graden.
Het ijken aan een andere niet geijkte thermometer is minder nauwkeurig.
Daartussen en daarbuiten kan men met een goede kwaliteit uitgaan dat de schaal via interpolatie (tussen 0-100 graden en daarbuiten via extrapolatie betrouwbaar is.
Laboratorium Thermometers zijn getest en -naar men aan mag nemen -betrouwbaar.
Electronische thermometers zijn vaak wel heel nauwkeurig maar kunnen iets afwijken, kleine temperatuurverschillen zijn er echter redelijk zuiver mee vast te stellen en als je ze ijkt op de aangegeven wijze , dan zijn ze binnen het aangegeven meetgebied betrouwbaar op een graad, op 1/10 graad echter niet maar dergelijke kleine verschillen zijn buiten verschilmetingen weinig praktisch, probeer maar eens iets op 1/10 graad in temperatuur stabiel te houden....
De inmiddels verboden laboratorium-kwiktermometers die van -30tot 260 graden lopen zijn niet zeer nauwkeurig af te lezen maar de nauwkeurigheid is groter dan de afleesbaarheid.

Electronische - en infrarood thermometers verliezen hun zuiverheid bij een lage batterijspanning, dus bij lage batterijmelding deze vervangen en dan pas meten, evt eerst ijken, ze zijn met een piep klein schroevendraaiertje te corrigeren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tip:
Als je vermoedt dat een gewone, goedkope kwik- of kerosine-kolom kamerthermometer niet de juiste temperatuur aangeeft, moet je eerst bepalen hoe groot de afwijking is door hem (geruime tijd) naast een liefst digitale of elektronische thermometer die je wél vertrouwt te leggen.
Vervolgens kun je meestal het buisje met de vloeistof ietsje op of neer schuiven (voorzichtig want kwetsbaar!) ten opzichte van de temperatuurschaal, zodanig dat de top van de vloeistofkolom precies op de hoogte van het streepje staat dat correspondeert met de waarde van de elektronische meter.
een jaar geleden